Kairos

14,000,000 Leading Edge Experts on the ideXlab platform

Scan Science and Technology

Contact Leading Edge Experts & Companies

Scan Science and Technology

Contact Leading Edge Experts & Companies

The Experts below are selected from a list of 2817 Experts worldwide ranked by ideXlab platform

Sødal, Nils Harald - One of the best experts on this subject based on the ideXlab platform.

  • Disputas: Nils Harald Sødal
    Kunsthøgskolen i Oslo Avdeling Opera, 2021
    Co-Authors: Sødal, Nils Harald
    Abstract:

    Nils Harald Sødal forsvarer sitt doktorgradsarbeid Kairos-koden - en utforskning av mental styrke, øyeblikks-kreativitet og skaperkraft. Med utgangspunkt i et samarbeid mellom Olympiatoppen og Den Norske Opera & Ballett har Sødal i dette doktorgradsprosjektet utforsket sammenhengen mellom mental styrke og skaperkraft. Hovedproblemstillingen har vært hva som hemmer og hva som fremmer utnyttelsen av kreative ressurser hos personer som ønsker å få ut sitt beste, og for å komme nærmere et svar på dette har Sødal intervjuet flere av Norges fremste kunstnere og toppidrettsutøvere. Ved å kombinere kunstnerisk dybdetenkning med toppidrettens jordnærhet og krav til resultater har Sødal forsøkt å åpne opp feltet og sette nye spørsmål på dagsorden innenfor mestring og kreativitetsforskning. Resultatet er en alternativ prestasjonspsykologisk metode som har blitt møtt med stor interesse i ulike fagmiljø. Metoden har fått navnet Kairos-koden og retter seg mot høypresterende miljø spesielt og mot livsmestring generelt. Arbeidet er forankret i to teoretiske posisjoner som ikke tidligere er anvendt innenfor prestasjonspsykologisk forskning, nemlig filosofien til Martin Heidegger og tenkning knyttet til Kairos-begrepet, et begrep som har røtter i den greske antikken og som i 2500 år har representert en innflytelsesrik idé og en praksis knyttet til det ekstraordinære og overskridende. Bedømmelseskomitéen skriver i sin rapport: "Avhandlingen er engasjerende lesning skrevet av en skapende kunstner på et høyt internasjonalt nivå." "Sødal er en kunstner som klarer mesterstykket å iscenesette en kunstnerisk spørsmålsstilling både som et kunstprodukt og som en akademisk avhandling." "Her formilder Sødals doktorgradsprosjekt som helhet et forbilledlig eksempel på det mulighetsrommet den kunstneriske doktorgraden åpner for." Bedømmelseskomité: Toril Carlsen komiteleder, Kunsthøgskolen i Oslo. Henrik Holm, Steinerhøyskolen. Wilhelm Carlsson, Uniarts. Veiledere: Anne Grete Eriksen, professor ved Kunsthøgskolen i Oslo Arne Carlsen, professor ved Handelshøyskolen BI Sted: Kunsthøgskolen i Oslo/ Zoom Tidspunkt: 3. mars 202

  • Disputas: Nils Harald Sødal
    Kunsthøgskolen i Oslo Avdeling Opera, 2021
    Co-Authors: Sødal, Nils Harald
    Abstract:

    VideoopptakNils Harald Sødal forsvarer sitt doktorgradsarbeid Kairos-koden - en utforskning av mental styrke, øyeblikks-kreativitet og skaperkraft. Med utgangspunkt i et samarbeid mellom Olympiatoppen og Den Norske Opera & Ballett har Sødal i dette doktorgradsprosjektet utforsket sammenhengen mellom mental styrke og skaperkraft. Hovedproblemstillingen har vært hva som hemmer og hva som fremmer utnyttelsen av kreative ressurser hos personer som ønsker å få ut sitt beste, og for å komme nærmere et svar på dette har Sødal intervjuet flere av Norges fremste kunstnere og toppidrettsutøvere. Ved å kombinere kunstnerisk dybdetenkning med toppidrettens jordnærhet og krav til resultater har Sødal forsøkt å åpne opp feltet og sette nye spørsmål på dagsorden innenfor mestring og kreativitetsforskning. Resultatet er en alternativ prestasjonspsykologisk metode som har blitt møtt med stor interesse i ulike fagmiljø. Metoden har fått navnet Kairos-koden og retter seg mot høypresterende miljø spesielt og mot livsmestring generelt. Arbeidet er forankret i to teoretiske posisjoner som ikke tidligere er anvendt innenfor prestasjonspsykologisk forskning, nemlig filosofien til Martin Heidegger og tenkning knyttet til Kairos-begrepet, et begrep som har røtter i den greske antikken og som i 2500 år har representert en innflytelsesrik idé og en praksis knyttet til det ekstraordinære og overskridende. Bedømmelseskomitéen skriver i sin rapport: "Avhandlingen er engasjerende lesning skrevet av en skapende kunstner på et høyt internasjonalt nivå." "Sødal er en kunstner som klarer mesterstykket å iscenesette en kunstnerisk spørsmålsstilling både som et kunstprodukt og som en akademisk avhandling." "Her formilder Sødals doktorgradsprosjekt som helhet et forbilledlig eksempel på det mulighetsrommet den kunstneriske doktorgraden åpner for." Bedømmelseskomité: Toril Carlsen komiteleder, Kunsthøgskolen i Oslo. Henrik Holm, Steinerhøyskolen. Wilhelm Carlsson, Uniarts. Veiledere: Anne Grete Eriksen, professor ved Kunsthøgskolen i Oslo Arne Carlsen, professor ved Handelshøyskolen BI Sted: Kunsthøgskolen i Oslo/ Zoom Tidspunkt: 3. mars 202

  • Kairos-koden. En utforskning av mental styrke, øyeblikks-kreativitet og skaperkraft
    Kunsthøgskolen i Oslo, 2020
    Co-Authors: Sødal, Nils Harald
    Abstract:

    Med utgangspunkt i et samarbeid mellom Den Norske Opera & Ballett og Olympiatoppen har jeg i dette prosjektet utforsket sammenhengen mellom mental styrke, kreativitet og skaperkraft, et felt det ikke er forsket mye på, særlig ikke i skjæringspunktet mellom kunst og toppidrett. Jeg har intervjuet flere av Norges fremste kunstnere og toppidrettsutøvere, 48 i tallet, og ut ifra dette materialet har jeg utviklet en prestasjonspsykologisk metode rettet inn mot høypresterende miljø generelt og kunstfeltet spesielt. Metoden, som jeg kaller Kairos-koden, tar sikte på å tilrettelegge for spenningsregulering og optimalisering av utøveres kreative og skapende ressurser. Hovedproblemstillingen har vært hva som hemmer og hva som fremmer skaperkraft. Selv om Kairos-koden primært retter seg mot kunstfeltet tror jeg at en kunstnerisk inngang på høyprestasjon og prestasjonsangst kan åpne tematikken på en produktiv måte, og for å styrke min utforskning har jeg forankret arbeidet mitt i to teoretiske posisjoner som meg bekjent ikke tidligere er forsøkt inkorporert i prestasjonspsykologiske tilnærminger, nemlig tenkning knyttet til Kairos-begrepet og filosofien til Martin Heidegger. Kairos-begrepet har røtter i den greske antikken og har i to og et halvt tusen år representert en innflytelsesrik idé og en praksis knyttet til skaperkraft og øyeblikks-kreativitet. Tenkningen har blitt anvendt helt fram til i dag innenfor blant annet vitenskapsteori, filosofi, idrett og kunst. Valget av Heidegger har å gjøre med at ingen filosof så grundig og systematisk har behandlet temaet tilstedeværelse som jo står svært sentralt i prestasjonspsykologien. Spørsmålet Heidegger stiller er: Hva vil det si å være? De viktigste dimensjonene som har utkrystallisert seg i intervjumaterialet er tilstedeværelse forstått som evnen til å opprettholde kontakt med det som er virkelig i motsetning til det som er tenkt. Direkte erfaring gjennom sansning bringer oss i kontakt med øyeblikket og dermed med virkeligheten selv. Å tenke om hindrer oss ofte i å være i. Øyeblikks-ømfintlighet dreier seg om å være lydhør, åpen og mottakende overfor det som skjer rent faktisk i hvert øyeblikk. Overgivelse handler om å la øyeblikket styre fremfor at vi selv forsøker å styre hvert øyeblikk. Frittflytende oppmerksomhet innebærer et sveipende, uanstrengt fokus som ikke binder seg til fortid og fremtid og som samtidig ikke fester seg ved enkeltobjekter i oppmerksomhetsfeltet. Det siste nøkkelbegrepet er det jeg kaller fundamental selvopplevelse som handler om å ha eierskap til seg selv og til egen aktivitet. Disse begrepene utgjør hovedtyngden i Kairos-koden. Mitt kunstneriske sluttprodukt er todelt. Mitt hovedprodukt er selve Kairos-koden. I tillegg har jeg laget operafilmen Backstage som er basert på en nyskreven opera. Dette for å teste ut Kairos-koden i praksis i arbeidet med et større kunstnerisk verk, kollektivt og individuelt.publishedVersio

  • Kairos-koden - en utforskning av mental styrke, øyeblikks-kreativitet og skaperkraft [Foredrag/ visning]
    Kunsthøgskolen i Oslo, 2020
    Co-Authors: Sødal, Nils Harald
    Abstract:

    Bidragsytere/ medvirkende i filmen "Backstage - en opera om opera". Musikk, manus og regi: Nils Harald Sødal. Foto: Odd Geir Sæther og Giert Clausen. Lys: Tara Sofie Fox. Lyddesign: Tormod Liseth. Scenemester KHiO: Ragnar Bentsson. Rekvisitt: Kikki Norén Løwgren og Ida Lome Breivik. Koreografi: Kari Anne Bjerkestrand. Klipp: Giert Clausen. I rollene: Maria Dale Johannessen som Carmen. Therese Angel Khachik som Påkleder. Per Kristian Ruud-Enggrav som Don José. Eldrid Gorset som Michaela. Knut Andreas Grove som Escamillo. Jacob Abel Røg Tjeldberg som Zuniga. Thor Inge Falch som Scenemester. Ståle Ytterli som Maskør. Julie Sofie Storemyr som Frasquita. Kaia Rullestad Teigen som Mercedes. Karen Løken som Inspisient. Margret StrayPedersen som korsolist. Julie Ulstein som korsoporan. Klara Mårtensson som Ballettdanser. Anna Einarsson (vokal). Sara Chen (solofiolin).Med utgangspunkt i et samarbeid mellom Den Norske Opera & Ballett og Olympiatoppen har Nils Harald Sødal i sitt doktorgradsarbeid utforsket sammenhengen mellom mental styrke, kreativitet og skaperkraft. Mens man innenfor toppidretten og andre fagfelt lenge har hatt fokus på mentale og psykologiske mekanismer knyttet til prestasjonsangst og det å være best når det gjelder, har dette ikke på samme måte vært et prioritert tema innenfor kunstfeltet. Sammenlignet med andre høypresterende yrker har kunstfeltet vært oppsiktsvekkende lite opptatt av slike dimensjoner. Sødal har i sitt doktorgradsarbeid intervjuet 18 kjente toppidrettsutøvere og 30 profilerte kunstnere. Ut ifra dette intervjumaterialet har han utviklet en alternativ prestasjonspsykologisk metode rettet inn mot høypresterende miljø generelt og kunstfeltet spesielt. Metoden, som han kaller Kairos-koden, tar sikte på å tilrettelegge for spenningsregulering og optimalisering av utøveres kreative og skapende ressurser. I denne visningen på Kunsthøgskolens hovedscene vil Sødal legge frem sitt kunstneriske utviklingsarbeid. Det blir operasang og bueskyting og visning av operafilmen Backstage, en filmatisert opera om opera, laget og produsert av Sødal

Cárcano Enzo - One of the best experts on this subject based on the ideXlab platform.

  • "O mais alheio Deus desconhecido": a pesquisa ontológica da poeta-medium em Visiones e Forma oculta del mundo de Maria Rosa Lojo
    'Universidad Pontificia Bolivariana', 2019
    Co-Authors: Cárcano Enzo
    Abstract:

    Maria Rosa Lojo's poetic work is a true project of ontological inquiry, that is, a way of exploring the relation of humans with their own being-in-the-world and with what is transcendental. In her first two works, Visiones (1984) and Forma oculta del mundo (1991), the speaker is a medium-poet who is placed between two worlds, who plays the role of being the link to mystery, and who shapes a series of visions that swing from the Kairos of momentary revelation to final helplessness, a state that characterizes the tone of both anthologies.La obra lírica de María Rosa Lojo constituye un verdadero proyecto de indagación ontológica, es decir, un modo de explorar la relación del hombre con su propio ser/ estar en el mundo y con lo trascendente. En sus primeros dos libros, Visiones (1984) y Forma oculta del mundo (1991), el hablante lírico toma la forma de un poeta-médium que se asienta entre dos mundos, asume el rol de nexo con el misterio y da forma a una serie de visiones que oscilan entre el kairós de la revelación momentánea y la impotencia final, estado que signa el tono de ambas antologías.A obra lírica de Maria Rosa Lojo constitui um verdadeiro projeto de pesquisa ontológica, isto é, um modo de examinar a relação do homem com seu próprio ser/ estar no mundo e com o transcendente. Em seus primeiros livros: Visiones (1984) e Forma oculta del mundo (1991), a voz lírica tem a forma de uma poeta-médium que se situa entre dois mundos, apropria-se o papel de ligação com o mistério e produz uma série de visões que oscilam entre o kairós da revelação breve e a impotência final, estado que determina o tom das duas antologias

  • “O mais alheio Deus desconhecido”: a pesquisa ontológica da poeta-medium em Visiones e Forma oculta del mundo de Maria Rosa Lojo
    'Universidad Pontificia Bolivariana', 2019
    Co-Authors: Cárcano Enzo
    Abstract:

    La obra lírica de María Rosa Lojo constituye un verdadero proyecto de indagación ontológica, es decir, un modo de explorar la relación del hombre con su propio ser/estar en el mundo y con lo trascendente. En sus primeros dos libros, Visiones (1984) y Forma oculta del mundo (1991), el hablante lírico toma la forma de un poeta-médium que se asienta entre dos mundos, asume el rol de nexo con el misterio y da forma a una serie de visiones que oscilan entre el kairós de la revelación momentánea y la impotencia final, estado que signa el tono de ambas antologías.Maria Rosa Lojo’s poetic work is a true project of ontological inquiry, that is, a way of exploring the relation of humans with their own being-in-the-world and with what is transcendental. In her first two works, Visiones (1984) and Forma oculta del mundo (1991), the speaker is a medium-poet who is placed between two worlds, who plays the role of being the link to mystery, and who shapes a series of visions that swing from the Kairos of momentary revelation to final helplessness, a state that characterizes the tone of both anthologies.A obra lírica de Maria Rosa Lojo constitui um verdadeiro projeto de pesquisa ontológica, isto é, um modo de examinar a relação do homem com seu próprio ser/ estar no mundo e com o transcendente. Em seus primeiros livros: Visiones (1984) e Forma oculta del mundo (1991), a voz lírica tem a forma de uma poeta-médium que se situa entre dois mundos, apropria-se o papel de ligação com o mistério e produz uma série de visões que oscilam entre o kairós da revelação breve e a impotência final, estado que determina o tom das duas antologias.Fil: Carcano, Enzo. Universidad del Salvador; Argentina. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas; Argentina. Universidad de Buenos Aires. Facultad de Filosofía y Letras. Instituto de Filología y Literatura Hispánica "Dr. Amado Alonso"; Argentin

Olivier Renaut - One of the best experts on this subject based on the ideXlab platform.

  • 27 février 2019 // Séminaire d'Histoire de la philosophie ancienne (Aix Marseille)
    Zetesis - Ζήτησις, 2019
    Co-Authors: Olivier Renaut
    Abstract:

    Institut d'histoire de la philosophie (EA 3276) Centre d'études sur la pensée antique "Kairos kai logos" Séminaire d'Histoire de la philosophie ancienne Séance du mercredi 27 février 2019 Lorenzo SPEZIA (Institut théologique d’Assise) :  « La question de l’être entre Parménide et Heidegger » Jean-Luc PÉRILLIÉ (Université « Paul-Valéry » – Montpellier III) : « Rite nuptial et prosopopée dans le Philèbe de Platon » Université d'Aix-Marseille Faculté des Arts, Lettres, Langues et Sciences H..

  • 13 mars 2019 // Séminaire d'Histoire de la philosophie ancienne : Stefania Montecalvo : La philosophie grecque à Rome selon le baron de Sainte-Croix (Aix en Provence)
    Zetesis - Ζήτησις, 2019
    Co-Authors: Olivier Renaut
    Abstract:

    Institut d'histoire de la philosophie (EA 3276) Centre d'études sur la pensée antique "Kairos kai logos" Séminaire d'Histoire de la philosophie ancienne Séance du mercredi 13 mars 2019 Stefania MONTECALVO, Università degli Studi di Foggia, Italie « La philosophie grecque à Rome selon le baron de Sainte-Croix »   13 mars, 18h00 Université d'Aix-Marseille Faculté des Arts, Lettres, Langues et Sciences Humaines, Bâtiment Egger, Salle D 317 29, avenue Robert-Schuman 13621 Aix-en-Provence cedex

  • 23 janvier 2019 // Séminaire d'Histoire de la philosophie ancienne (Aix en Provence)
    Zetesis - Ζήτησις, 2019
    Co-Authors: Olivier Renaut
    Abstract:

    Institut d'histoire de la philosophie (EA 3276) Centre d'études sur la pensée antique "Kairos kai logos" Séminaire d'Histoire de la philosophie ancienne Séance du mercredi 23 janvier 2019 Mieke de MOOR, Institut d’histoire de la philosophie, Aix-en-Provence « Interpréter le livre V de la République de Platon »   18 heures — Salle du Conseil (deuxième étage) Université d'Aix-Marseille Faculté des Arts, Lettres, Langues et Sciences humaines Campus Schuman — Bâtiment EGGER 29, avenue Robert-Sch..

  • 10 avril 2019 // Séminaire d'Histoire de la philosophie ancienne (Aix-en-Provence)
    Zetesis - Ζήτησις, 2019
    Co-Authors: Olivier Renaut
    Abstract:

    Institut d'histoire de la philosophie (EA 3276) Centre d'études sur la pensée antique "Kairos kai logos" Séminaire d'Histoire de la philosophie ancienne Séance du mercredi 10 avril 2019 Enrica BASTIANINI (Università degli Studi della Tuscia, Viterbe – Italie) « Variations sur le pouvoir de la beauté d’Hélène, d’Homère aux sophistes »   Laura MOSCARELLI (C.N.R.S.-Paris [U.M.R. 7095] – Université de Paris XIII) « Antiphon et la laïcisation du nomos »   10 avril, 18h00 Bâtiment T 1 — Pôle Multi..

  • 27 mars 2019 // Séminaire d'Histoire de la philosophie ancienne (Aix-en-Provence)
    Zetesis - Ζήτησις, 2019
    Co-Authors: Olivier Renaut
    Abstract:

    Institut d'histoire de la philosophie (EA 3276) Centre d'études sur la pensée antique "Kairos kai logos" Séminaire d'Histoire de la philosophie ancienne Séance du mercredi 27 mars 2018 Makoto SEKIMURA, Hiroshima City University, Japon « Forme et trace dans l’esthétique de Plotin »   27 mars, 18 h Université d'Aix-Marseille Faculté des Arts, Lettres, Langues et Sciences Humaines, Maison de la recherche, Bâtiment T1 — Pôle Multimédia —  Salle 2.08 29, avenue Robert-Schuman 13621 Aix-en-Provenc..

Plasencia Arias, Norma Graciela - One of the best experts on this subject based on the ideXlab platform.

Gonfiantini Virginia - One of the best experts on this subject based on the ideXlab platform.

  • Formación docente y diálogo de saberes en el Kairos educativo
    2016
    Co-Authors: Gonfiantini Virginia
    Abstract:

    Cierta ausencia de procesos recursivos y dialógicos en la formación docente –en el contexto actual caracterizado por grandes cuestionamientos glocales, sociales, políticos, culturales y epistemológicos– genera la necesidad de un debate sobre la construcción de “otras” vías de mejoramiento. Es indudable que esta formación docente –en el nuevo milenio– aparece en una trama que entreteje discusiones en las diversas teorías que conforman su andamiaje: pedagogía, didáctica, filosofía, antropología, sociología y estudios culturales, por mencionar sólo algunos de esos hilos. Y es lógico que esa urdimbre exista en tanto se habla de una profesión que se desarrolla unida y dependiente de un sistema político que marca los fundamentos y directrices que deben optarse. Se suma a ello que en la institución educativa –en cualquiera de sus niveles– se tensionan mandatos fundacionales, tradiciones, normativas y trayectorias que no terminan de ubicarse en el actual desafío que significa hoy educar al ciudadano para una sociedad democrática, pluralista, inclusiva, compleja. Es decir, la formación docente se da en una institución que aún guarda en su matriz los principios e ideales de siglos anteriores, con aulas comenianas, gestión fuertemente vertical y escasa comunicación. Como aporte en la búsqueda de otra forma de pensar tal formación, en esta instancia se procura analizar cómo el campo disciplinar de la didáctica dialógica o complexa prepara a los futuros profesores para pensar su praxis con autonomía, responsabilidad y escrutinio crítico. Un nuevo modelo requiere una nueva lógica de construcción constituida por una epistemología compleja que brinde herramientas para pensar la formación docente, su práctica, los sujetos pedagógicos involucrados en la misma y la recursividad gnoseológica compleja que los determina. // A certain absence of recursive and dialogical processes in teacher training, in a context characterized by great glocal, social, political, cultural and epistemological questionings, demands the need for a discussion about the construction of other ways of improvement. Undoubtedly, teacher training in the new millennium is woven within a fabric of discussions about the different theories that constitute its framework: pedagogy, didactics, philosophy, anthropology, sociology and cultural studies, just to mention a few of those threads. It stands to reason that such weft exists as long as we are discussing a profession developed as connected and dependent to a political system which determines the fundamentals and directives to be made. In addition, within the educational institution, at any level, there is tension among the founding mandate, tradition, regulations and history, which are not able to find their place in the challenge of educating the citizen for a democratic, pluralist, inclusive and complex society. That is to say, teacher training takes place within an institution that still keeps in its core the principles and ideals of previous centuries, with comenian classrooms, highly vertical management, and lack of communication. As a contribution to the search of new ways to think training, this time, we try to analyze how the disciplinary field of dialogic or complexa didactics prepares future teachers to think their praxis with autonomy, responsibility and critical and thorough examination. A new model requires a new logic of recursive and metacognitive construction, formed by a complex epistemology which provides the tools for thinking about teacher training, its practice, the pedagogical subjects involved and the gnoseological recursiveness that determines them

  • Teacher training and dialogue of knowledges in the educational Kairos
    'Salesian Polytechnic University of Ecuador', 2016
    Co-Authors: Gonfiantini Virginia
    Abstract:

    Cierta ausencia de procesos recursivos y dialógicos en la formación docente –en el contexto actual caracterizado por grandes cuestionamientos glocales, sociales, políticos, culturales y epistemológicos– genera la necesidad de undebate sobre la construcción de “otras” vías de mejoramiento. Es indudable que esta formación docente –en el nuevo milenio– aparece en una trama que entreteje discusiones en las diversas teorías que conforman su andamiaje:pedagogía, didáctica, filosofía, antropología, sociología y estudios culturales, por mencionar sólo algunos de esos hilos. Y es lógico que esa urdimbre exista en tanto se habla de una profesión que se desarrolla unida y dependientede un sistema político que marca los fundamentos y directrices que deben optarse.Se suma a ello que en la institución educativa –en cualquiera de sus niveles– se tensionan mandatos fundacionales, tradiciones, normativas y trayectorias que no terminan de ubicarse en el actual desafío que significa hoy educar al ciudadano para una sociedad democrática, pluralista, inclusiva, compleja. Es decir, la formación docente se da en una institución que aún guarda en su matriz los principios e ideales de siglos anteriores, con aulas comenianas, gestión fuertemente vertical y escasa comunicación.Como aporte en la búsqueda de otra forma de pensar tal formación, en esta instancia se procura analizar cómo el campo disciplinar de la didáctica dialógica o complexa prepara a los futuros profesores para pensar su praxis con autonomía, responsabilidad y escrutinio crítico. Un nuevo modelo requiere una nueva lógica de construcción constituida por una epistemología compleja que brinde herramientas para pensar la formación docente, su práctica, los sujetos pedagógicos involucrados en la misma y la recursividad gnoseológica complejaque los determina.A certain absence of recursive and dialogical processes in teacher training, in a context characterized by great glocal, social, political, cultural and epistemological questionings, demands the need for a discussion about the construction of other ways of improvement. Undoubtedly, teacher training in the new millennium is woven within a fabric of discussions about the different theories that constitute its framework: pedagogy, didactics, philosophy, anthropology, sociology and cultural studies, just to mention a few of those threads. It stands to reason that such weft exists as long as we are discussing a profession developed as connected and dependent to a political system which determines the fundamentals and directives to be made.In addition, within the educational institution, at any level, there is tension among the founding mandate, tradition, regulations and history, which are not able to find their place in the challenge of educating the citizen for a democratic, pluralist, inclusive and complex society. That is to say, teacher training takes place within an institution that still keeps in its core the principles and ideals of previous centuries, with comenian classrooms, highly vertical management, and lack of communication.As a contribution to the search of new ways to think training, this time, we try to analyze how the disciplinary field of dialogic or complexa didactics prepares future teachers to think their praxis with autonomy, responsibility and critical and thorough examination.A new model requires a new logic of recursive and metacognitive construction, formed by a complex epistemology which provides the tools for thinking about teacher training, its practice, the pedagogical subjects involved and the gnoseological recursiveness that determines them