Corporeality

14,000,000 Leading Edge Experts on the ideXlab platform

Scan Science and Technology

Contact Leading Edge Experts & Companies

Scan Science and Technology

Contact Leading Edge Experts & Companies

The Experts below are selected from a list of 11196 Experts worldwide ranked by ideXlab platform

Butierrez, Luis Fernando - One of the best experts on this subject based on the ideXlab platform.

  • Hacia el horizonte comprensivo de la corporeidad: una transición entre los enfoques de Husserl y Heidegger
    2021
    Co-Authors: Butierrez, Luis Fernando
    Abstract:

    En el presente artículo proponemos un abordaje de los análisis en torno al cuerpo en trabajos fundamentales de Husserl y Heidegger, a partir de una distinción de diferencias y continuidades. Buscaremos demostrar que las especificaciones de la corporeidad de Heidegger remiten a una aclaración del entramado comprensivo y de significación en el que también se hallan articulados los análisis fenomenológicos de su maestro. Para ello, en primer lugar, especificaremos las consideraciones de Husserl sobre la corporalidad y la inter-corporalidad, distinguiendo su perspectiva gnoseológica y ética. Luego, dedicaremos un apartado a las aclaraciones de Heidegger en la década de 1920 y otro, a sus descripciones específicas en sus seminarios de la década de 1960, donde desarrolla el carácter ontológico de la corporeidad. Finalmente, analizaremos algunas implicancias relativas a estas tematizaciones, distinguiendo sus enfoques y orientaciones comprensivas sobre el cuerpo.In the present article we propose an approach of the analyses around the body in fundamental works of Husserl and Heidegger, from a distinction of differences and continuities. We will try to demonstrate that the specifications of Heidegger’s Corporeality refer to a clarification of the comprehensive and meaningful framework in which the phenomenological analyses of his teacher are also articulated. For this, first, we will specify Husserl’s considerations on corporality and inter-corporality, distinguishing his gnoseological and ethical perspective. Then, we will devote a section to Heidegger’s explanations in the 1920s and another, to his specific descriptions in his seminars of the 1960s, where he develops the ontological character of Corporeality. Finally, we will analyze some implications related to these thematizations, distinguishing their comprehensive approaches and orientations about the body.Facultad de Humanidades y Ciencias de la Educació

  • Hacia el horizonte comprensivo de la corporeidad: Una transición entre los enfoques de Husserl y Heidegger.
    'Universidad de Santiago de Compostela', 2020
    Co-Authors: Butierrez, Luis Fernando
    Abstract:

    In the present article we propose an approach of the analyses around the body in fundamental works of Husserl and Heidegger, from a distinction of differences and continuities. We will try to demonstrate that the specifications of Heidegger's Corporeality refer to a clarification of the comprehensive and meaningful framework in which the phenomenological analyses of his teacher are also articulated. For this, first, we will specify Husserl's considerations on corporality and inter-corporality, distinguishing his gnoseological and ethical perspective. Then, we will devote a section to Heidegger's explanations in the 1920s and another, to his specific descriptions in his seminars of the 1960s, where he develops the ontological character of Corporeality. Finally, we will analyze some implications related to these thematizations, distinguishing their comprehensive approaches and orientations about the body.En el presente artículo proponemos un abordaje de los análisis en torno al cuerpo en trabajos fundamentales de Husserl y Heidegger, a partir de una distinción de diferencias y continuidades. Buscaremos demostrar que las especificaciones de la corporeidad de Heidegger remiten a una aclaración del entramado comprensivo y de significación en el que también se hallan articulados los análisis fenomenológicos de su maestro. Para ello, en primer lugar, especificaremos las consideraciones de Husserl sobre la corporalidad y la inter-corporalidad, distinguiendo su perspectiva gnoseológica y ética. Luego, dedicaremos un apartado a las aclaraciones de Heidegger en la década de 1920 y otro, a sus descripciones específicas en sus seminarios de la década de 1960, donde desarrolla el carácter ontológico de la corporeidad. Finalmente, analizaremos algunas implicancias relativas a estas tematizaciones, distinguiendo sus enfoques y orientaciones comprensivas sobre el cuerpo

Correa Domínguez José - One of the best experts on this subject based on the ideXlab platform.

  • Imaginarios sociales de adolescentes y docentes en torno al cuerpo, la corporalidad y la actividad física. Estudio cualitativo en un colegio de Bogotá, 2014-2015
    'Anales de la Facultad de Medicina', 2021
    Co-Authors: Correa Domínguez José
    Abstract:

    Problema. Esta investigación se aproxima al entorno escolar con el propósito de avanzar en la comprensión de los imaginarios de los adolescentes y docentes en torno al cuerpo, la corporalidad y la AF, como un elemento relevante en el diseño de programas y planes efectivos para fomento de la práctica de AF. Objetivo. Analizar los imaginarios sociales de docentes y adolescentes en torno a los conceptos de cuerpo, corporalidad y AF. Métodos. Investigación de corte cualitativo, descriptivo e interpretativo. Se realizaron entrevistas semi-estructuradas a docentes y a estudiantes entre los 12 y 18 años de un colegio público de Bogotá. Se realizó análisis de contenido. Se compararon los resultados de estudiantes por grupos de edades y género. Resultados. Docentes y estudiantes definen el cuerpo a partir de las características biológicas, las diferencias sexuales y las funciones vitales. La definición de corporalidad en los estudiantes se encuentra ligada con la imagen y la apariencia física; los docentes la entienden como la posibilidad de interactuar con el entorno y como la materialización de la existencia. La AF en los estudiantes se asocia con la práctica de ejercicio y deporte, en los docentes se comprende como una práctica de autocuidado que permite el mantenimiento de la salud. Conclusiones. Para promover la AF tempranamente como una experiencia vital es necesario intervenir los espacios escolares. Hay que vincular al cuerpo a los procesos formativos con el propósito de desarrollar la autonomía corporal, este aspecto implica cambios en los currículos.Problem. This proposal seeks to approximate to the adolescent students’ reality, with the intention to advance in the understanding of imaginary building around the body, Corporeality and PA as an important element in the design of effective programs and plans to encourage the practice of PA. Objective. To analyze the social imaginary facts from teachers and adolescents related to the concepts of body, Corporeality and PA. Methods. For the development of this research, a qualitative, descriptive and interpretative case type was chosen. The study population consisted of school adolescents between twelve and seventeen years old, also teachers from the areas of physical education, arts and biology, from a public school in Bogotá. The analysis of content was done. The results were compared taking into account the student’s ages and gender. Results. Teachers and students define the concept of body based on the biological characteristics and the sexual differences. The concept of corporality for students is related to the image and the physical appearance; for teachers it is the possibility of interacting with the environment. For students, the PA is associated with the physical exercise and the sport; for teachers, it is considered a habit that allows health maintenance. Conclusions. In order to promote in an early stage the PA as a vital experience it is necessary to take action in the schools. It is also necessary to connect the body to the learning processes in order to reach the development and the corporal autonomy which implies changes in the syllabus

  • Imaginarios sociales de adolescentes y docentes en torno al cuerpo, la corporalidad y la actividad física. Estudio cualitativo en un colegio de Bogotá, 2014-2015
    'Anales de la Facultad de Medicina', 2021
    Co-Authors: Correa Domínguez José
    Abstract:

    Problema. Esta investigación se aproxima al entorno escolar con el propósito de avanzar en la comprensión de los imaginarios de los adolescentes y docentes en torno al cuerpo, la corporalidad y la AF, como un elemento relevante en el diseño de programas y planes efectivos para fomento de la práctica de AF. Objetivo. Analizar los imaginarios sociales de docentes y adolescentes en torno a los conceptos de cuerpo, corporalidad y AF. Métodos. Investigación de corte cualitativo, descriptivo e interpretativo. Se realizaron entrevistas semi-estructuradas a docentes y a estudiantes entre los 12 y 18 años de un colegio público de Bogotá. Se realizó análisis de contenido. Se compararon los resultados de estudiantes por grupos de edades y género. Resultados. Docentes y estudiantes definen el cuerpo a partir de las características biológicas, las diferencias sexuales y las funciones vitales. La definición de corporalidad en los estudiantes se encuentra ligada con la imagen y la apariencia física; los docentes la entienden como la posibilidad de interactuar con el entorno y como la materialización de la existencia. La AF en los estudiantes se asocia con la práctica de ejercicio y deporte, en los docentes se comprende como una práctica de autocuidado que permite el mantenimiento de la salud. Conclusiones. Para promover la AF tempranamente como una experiencia vital es necesario intervenir los espacios escolares. Hay que vincular al cuerpo a los procesos formativos con el propósito de desarrollar la autonomía corporal, este aspecto implica cambios en los currículos.Problem. This proposal seeks to approximate to the adolescent students’ reality, with the intention to advance in the understanding of imaginary building around the body, Corporeality and PA as an important element in the design of effective programs and plans to encourage the practice of PA. Objective. To analyze the social imaginary facts from teachers and adolescents related to the concepts of body, Corporeality and PA. Methods. For the development of this research, a qualitative, descriptive and interpretative case type was chosen. The study population consisted of school adolescents between twelve and seventeen years old, also teachers from the areas of physical education, arts and biology, from a public school in Bogotá. The analysis of content was done. The results were compared taking into account the student’s ages and gender. Results. Teachers and students define the concept of body based on the biological characteristics and the sexual differences. The concept of corporality for students is related to the image and the physical appearance; for teachers it is the possibility of interacting with the environment. For students, the PA is associated with the physical exercise and the sport; for teachers, it is considered a habit that allows health maintenance. Conclusions. In order to promote in an early stage the PA as a vital experience it is necessary to take action in the schools. It is also necessary to connect the body to the learning processes in order to reach the development and the corporal autonomy which implies changes in the syllabus.2019-08-14 12:05:01: Script de automatizacion de embargos. correo recibido por servicioscrai 13 ago 2019 llego a edocur el 14 ago 2019 Por medio de la presente yo José Joaquín Correa Domínguez, egresado del programa de la Maestría en Actividad Física y Salud, me dirijo a ustedes con el fin de solicitarles limitar el acceso al trabajo denominado "Imaginarios sociales de adolescentes y docentes en torno al cuerpo, la corporalidad y la actividad física. Estudio cualitativo en un colegio de Bogotá, 2014-201", del que soy autor, que aparece en la dirección electrónica http://repository.urosario.edu.co/handle/10336/12281. Esto debido a que estoy en el proceso de publicación de un artículo que tiene relación con los resultados de este trabajo

Claudia Fernandez - One of the best experts on this subject based on the ideXlab platform.

  • Rhetoric of Corporality: Representation and Apprehension of Bodies in Aristophanes' Plutus
    'Coimbra University Press', 2021
    Co-Authors: Claudia Fernandez
    Abstract:

    En Pluto, la última comedia conservada de Aristófanes, los cuerpos ocupan el primer plano: están sustancialmente integrados al desenvolvimiento de la trama. El cuerpo ciego del dios de la riqueza, por ejemplo, es la causa de los males que aquejan a Atenas (los únicos ricos son los perversos) y también la solución del problema (a través de la curación de ese cuerpo enfermo). Este trabajo se propone ahondar en los modos, usos y regulaciones de la representación y aprehensión de los cuerpos en esta comedia, esencialmente en lo que respecta a la amenaza que significan la enfermedad y la vejez en ellos, así como explorar las experiencias sensoriales y afectivas que transitan en la relación con el mundo que los rodea

Corvetto-castro Giovanni - One of the best experts on this subject based on the ideXlab platform.

  • Motor skills and Corporeality as relationships based on the development of the human
    Universidad de Chile. Facultad de Ciencias Sociales, 2021
    Co-Authors: Murcia-peña Napoleón, Corvetto-castro Giovanni
    Abstract:

    Las relaciones entre motricidad y corporeidad son fundamentales en una consideración de desarrollo humano. Mostrar las particularidades de cada una de ellas, así como de sus dimensiones, y analizar su fuerte articulación, nos resulta importante para comprender la naturaleza humanizadora de las mismas. El texto muestra las diferencias entre la motricidad y la corporeidad y argumenta desde la analogía de los magmas la posibilidad de comprender su imbricada relación y diferencia para poder desarrollar un concepto hacia el desarrollo de lo humano del ser.The relationships between motor skills and Corporeality are fundamental in a consideration of human development. To show the particularities of each one of them, as well as their dimensions, and analyze their strong articulation, it is important for us to understand their humanizing nature. The text shows the differences between motor skills and Corporeality and argues from the analogy of magmas the possibility of understanding their overlapping relationship and difference to develop a concept towards the development of the human being

Rutová Simona - One of the best experts on this subject based on the ideXlab platform.

  • No Grain, No Gain: Vegan Athletes' Self-Perception of Corporeality
    2021
    Co-Authors: Rutová Simona
    Abstract:

    This thesis deals with the Corporeality of vegan athletes. It aims to clarify how the members of a specific vegan athlete community perceive their Corporeality. It also describes the Corporeality shaping process and how the process is affected by the community and by the shared body practices - mainly vegan diet and sports activities. The main concepts concerning this issue are habitus, embodiment, and the mindful body. This thesis's key ideas derive from Merleau-Ponty's views on Corporeality, Csordas' embodiment, and Scheper-Hughes's and Lock's mindful body, which provided an analytical framework for this research. The research highlighted the importance of a strong community, which vegan athletes build. They can then act on the bodies of the community members and thus make bodies presenting veganism as sufficient. It is a sport that plays a crucial role in this, as it keeps bodies healthy and makes them strong. Sport thus functions as a defense for their practices, which are in the community's eyes the right way of living and respond to the current environmental crisis and immoral abuse of animals. It is the effort to defend and present veganism as sufficient that influences the practices shared in the researched community. These practices subsequently affect the formation and perception of the..

  • No Grain, No Gain: Vegan Athletes' Self-Perception of Corporeality
    Univerzita Karlova Fakulta sociálních věd, 2021
    Co-Authors: Rutová Simona
    Abstract:

    Tato práce se zabývá tělesností veganských sportovců. Dává si za cíl objasnit, jak je tělesnost členy zkoumaného konkrétního společenství veganských sportovců vnímána a jak je formována působením tohoto společenství a v něm sdílenými specifickými tělesnými praktikami, kterými je především veganské stravování a sportovní aktivity. Výchozími koncepty v nahlížení na tuto problematiku jsou habitus, embodiment a vědomé tělo. Pro tuto práci jsou tedy klíčové myšlenky Merleau-Pontyho a jeho vnímání tělesnosti, Csordase a jeho chápání embodimentu, a Scheper-Hughes a Lock, jejichž koncept vědomého těla poskytl analytický rámec pro tento výzkum. Výzkum poukázal na důležitost silného společenství, které veganští sportovci budují a jehož prostřednictvím pak mohou působit na těla členů společenství, a budovat tak těla prezentující veganství jako dostatečné. Právě sport hraje v tomto klíčovou roli, neboť jeho prostřednictvím budují zdravá a silná těla. Sport tak plní funkci obhajoby jejich praktik, které jsou v očích zkoumaného společenství správnou cestou a jsou jejich reakcí na současnou ekologickou krizi a amorální zneužívání zvířat za účely masové spotřeby. Právě snaha obhajoby a prezentace veganství jako dostatečného ovlivňuje praktiky sdílené ve zkoumaném společenství. Tyto praktiky pak působí na formování...This thesis deals with the Corporeality of vegan athletes. It aims to clarify how the members of a specific vegan athlete community perceive their Corporeality. It also describes the Corporeality shaping process and how the process is affected by the community and by the shared body practices - mainly vegan diet and sports activities. The main concepts concerning this issue are habitus, embodiment, and the mindful body. This thesis's key ideas derive from Merleau-Ponty's views on Corporeality, Csordas' embodiment, and Scheper-Hughes's and Lock's mindful body, which provided an analytical framework for this research. The research highlighted the importance of a strong community, which vegan athletes build. They can then act on the bodies of the community members and thus make bodies presenting veganism as sufficient. It is a sport that plays a crucial role in this, as it keeps bodies healthy and makes them strong. Sport thus functions as a defense for their practices, which are in the community's eyes the right way of living and respond to the current environmental crisis and immoral abuse of animals. It is the effort to defend and present veganism as sufficient that influences the practices shared in the researched community. These practices subsequently affect the formation and perception of the...Department of SociologyKatedra sociologieFakulta sociálních vědFaculty of Social Science