Cutis Verticis Gyrata

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Harald Gollnick - One of the best experts on this subject based on the ideXlab platform.

  • Cutis Verticis Gyrata secondary to acne scleroticans capitis.
    Journal of the European Academy of Dermatology and Venereology : JEADV, 2004
    Co-Authors: Jens Ulrich, Ingolf Franke, Harald Gollnick
    Abstract:

    We report the case of a 35-year-old patient with secondary Cutis Verticis Gyrata (CVG) that histologically presented as acne scleroticans capitis. Clinically, the diagnosis of acne conglobata was made. The CVG developed under systemic corticosteroid treatment of an ulcerative colitis. Corticosteroids were discontinued and a therapeutic attempt was made with isotretinoin. Although under this treatment the conglobate acne healed, the CVG remained unaltered. Dermatosurgical intervention by a scalp reduction plasty finally resulted in a marked improvement of symptoms and acceptable cosmetic outcome.

M. Megahed - One of the best experts on this subject based on the ideXlab platform.

  • Cutis Verticis Gyrata bei einem kombinierten blauen und kongenitalen dermalen Nävus
    Der Hautarzt, 2010
    Co-Authors: C. Mühlhoff, M. Megahed
    Abstract:

    Die Cutis Verticis Gyrata (CVG) ist eine seltene, an Gehirnwindungen erinnernde Fältelung und Furchung der Kopfhaut. Die sekundäre CVG entsteht infolge verschiedener Grunderkrankungen, insbesondere von Nävi. Wir berichten über eine 38-jährige Patientin mit einer seit Jahren bestehenden Deformität der Kopfhaut parietofrontal rechts. Anhand klinischer und histopathologischer Kriterien konnte die Diagnose einer sekundären CVG bei einem großflächigen, kombiniert blauen und kongenitalen Nävus gestellt werden. Da in Form von Fallberichten die Entartung zu einem malignen Melanom beschrieben wurde, sollte im individuellen Fall zwischen engmaschigen Verlaufskontrollen und einer prophylaktischen Exzision abgewogen werden. Cutis Verticis Gyrata (CVG) describes a rare thickening and folding of the scalp resembling the outer surface of the brain. Secondary CVG is caused by a variety of diseases such as nevi. A 38-year-old woman presented with a long history of a deformed right parietofrontal scalp. Clinical and histopathologic criteria lead to the diagnosis of CVG secondary to a combined blue and congenital nevus. Reports of malignant melanoma developing in this clinical setting mean that each patient must be followed closely or considered for prophylactic excision.

  • Cutis Verticis Gyrata bei einem kombinierten blauen und kongenitalen dermalen Nävus
    Der Hautarzt; Zeitschrift fur Dermatologie Venerologie und verwandte Gebiete, 2010
    Co-Authors: C. Mühlhoff, M. Megahed
    Abstract:

    Cutis Verticis Gyrata (CVG) describes a rare thickening and folding of the scalp resembling the outer surface of the brain. Secondary CVG is caused by a variety of diseases such as nevi. A 38-year-old woman presented with a long history of a deformed right parietofrontal scalp. Clinical and histopathologic criteria lead to the diagnosis of CVG secondary to a combined blue and congenital nevus. Reports of malignant melanoma developing in this clinical setting mean that each patient must be followed closely or considered for prophylactic excision.

Jens Ulrich - One of the best experts on this subject based on the ideXlab platform.

  • Cutis Verticis Gyrata secondary to acne scleroticans capitis.
    Journal of the European Academy of Dermatology and Venereology : JEADV, 2004
    Co-Authors: Jens Ulrich, Ingolf Franke, Harald Gollnick
    Abstract:

    We report the case of a 35-year-old patient with secondary Cutis Verticis Gyrata (CVG) that histologically presented as acne scleroticans capitis. Clinically, the diagnosis of acne conglobata was made. The CVG developed under systemic corticosteroid treatment of an ulcerative colitis. Corticosteroids were discontinued and a therapeutic attempt was made with isotretinoin. Although under this treatment the conglobate acne healed, the CVG remained unaltered. Dermatosurgical intervention by a scalp reduction plasty finally resulted in a marked improvement of symptoms and acceptable cosmetic outcome.

C. Mühlhoff - One of the best experts on this subject based on the ideXlab platform.

  • Cutis Verticis Gyrata bei einem kombinierten blauen und kongenitalen dermalen Nävus
    Der Hautarzt, 2010
    Co-Authors: C. Mühlhoff, M. Megahed
    Abstract:

    Die Cutis Verticis Gyrata (CVG) ist eine seltene, an Gehirnwindungen erinnernde Fältelung und Furchung der Kopfhaut. Die sekundäre CVG entsteht infolge verschiedener Grunderkrankungen, insbesondere von Nävi. Wir berichten über eine 38-jährige Patientin mit einer seit Jahren bestehenden Deformität der Kopfhaut parietofrontal rechts. Anhand klinischer und histopathologischer Kriterien konnte die Diagnose einer sekundären CVG bei einem großflächigen, kombiniert blauen und kongenitalen Nävus gestellt werden. Da in Form von Fallberichten die Entartung zu einem malignen Melanom beschrieben wurde, sollte im individuellen Fall zwischen engmaschigen Verlaufskontrollen und einer prophylaktischen Exzision abgewogen werden. Cutis Verticis Gyrata (CVG) describes a rare thickening and folding of the scalp resembling the outer surface of the brain. Secondary CVG is caused by a variety of diseases such as nevi. A 38-year-old woman presented with a long history of a deformed right parietofrontal scalp. Clinical and histopathologic criteria lead to the diagnosis of CVG secondary to a combined blue and congenital nevus. Reports of malignant melanoma developing in this clinical setting mean that each patient must be followed closely or considered for prophylactic excision.

  • Cutis Verticis Gyrata bei einem kombinierten blauen und kongenitalen dermalen Nävus
    Der Hautarzt; Zeitschrift fur Dermatologie Venerologie und verwandte Gebiete, 2010
    Co-Authors: C. Mühlhoff, M. Megahed
    Abstract:

    Cutis Verticis Gyrata (CVG) describes a rare thickening and folding of the scalp resembling the outer surface of the brain. Secondary CVG is caused by a variety of diseases such as nevi. A 38-year-old woman presented with a long history of a deformed right parietofrontal scalp. Clinical and histopathologic criteria lead to the diagnosis of CVG secondary to a combined blue and congenital nevus. Reports of malignant melanoma developing in this clinical setting mean that each patient must be followed closely or considered for prophylactic excision.

P. Lehmann - One of the best experts on this subject based on the ideXlab platform.

  • Cutis-Verticis-Gyrata-artige Acne inversa
    Der Hautarzt, 2009
    Co-Authors: P. Lehmann
    Abstract:

    A 22-year-old soldier developed during his assignment in Afghanistan purulent draining nodules and fistulas on the scalp. The clinical picture resembled an inflammatory variant of Cutis Verticis Gyrata, and taken together with the histology the diagnosis of acne inversa of the scalp was established. Therapy was started with corticosteroids and isotretinoin, which stopped the secretion of pus: thereafter all there nodules and draining sinuses were excised. After surgery, medication was continued with low dose isotretinoin and dapsone. A complete healing was achieved with this combined regimen. Es wird über einen 22-jährigen Patienten berichtet, der während seines Kriegseinsatzes in Afghanistan eitrig sezernierende Knoten und Gänge am Capillitium entwickelte. Das klinische Bild war geprägt von Sulci und Gyri, die den Aspekt einer Cutis Verticis Gyrata vermittelten. Aufgrund der Klinik und Histologie wurde die Diagnose einer Acne inversa am Capillitium gestellt und eine entsprechende Therapie eingeleitet, zunächst medikamentös mit Kortikosteroiden und Isotretinoin und konsekutiv operativ in Vollnarkose, wobei sämtliche Fistelgänge und Zysten ausgeräumt wurden. Postoperativ erfolgte die Therapie mit niedrig dosiertem Isotretinoin und Dapson, worunter es zur vollständigen Abheilung kam.

  • Cutis-Verticis-Gyrata-artige Acne inversa
    Der Hautarzt; Zeitschrift fur Dermatologie Venerologie und verwandte Gebiete, 2009
    Co-Authors: P. Lehmann
    Abstract:

    Es wird uber einen 22-jahrigen Patienten berichtet, der wahrend seines Kriegseinsatzes in Afghanistan eitrig sezernierende Knoten und Gange am Capillitium entwickelte. Das klinische Bild war gepragt von Sulci und Gyri, die den Aspekt einer Cutis Verticis Gyrata vermittelten. Aufgrund der Klinik und Histologie wurde die Diagnose einer Acne inversa am Capillitium gestellt und eine entsprechende Therapie eingeleitet, zunachst medikamentos mit Kortikosteroiden und Isotretinoin und konsekutiv operativ in Vollnarkose, wobei samtliche Fistelgange und Zysten ausgeraumt wurden. Postoperativ erfolgte die Therapie mit niedrig dosiertem Isotretinoin und Dapson, worunter es zur vollstandigen Abheilung kam.