Functional Orthodontic Appliance

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Jorg Alexander Lisson - One of the best experts on this subject based on the ideXlab platform.

  • Mandibular fossa morphology during therapy with a fixed Functional Orthodontic Appliance
    Journal of Orofacial Orthopedics Fortschritte der Kieferorthopädie, 2018
    Co-Authors: Gero Stefan Michael Kinzinger, Catharina Kober, Jan Hourfar, Jorg Alexander Lisson
    Abstract:

    Objective During therapy of distoclusion entailing a rigid, fixed Orthodontic Appliance, the mandibular fossa and condyle are ideally remodeled, while dentoalveolar effects occur through adaptive mechanisms. Adaptive processes, especially in the fossa region, have not been adequately investigated. Our magnetic resonance imaging (MRI) investigation aimed to assess the effects of therapy with a Functional mandibular advancer (FMA) on mandibular fossa morphology. Patients and methods We monitored via MRI the therapeutic course of 25 patients at three time points. Visual findings and metric assessments were carried out in the sagittal plane. Three-dimensional (3D) reconstructions of the joint structure of two exemplary patients were also made. Results Visual examinations of the MRI slices at the three time points revealed no changes in fossa shape in any of the 50 temporomandibular joints. Lateral comparisons showed that the morphology of the fossae of all 25 patients was identical. Metric analysis demonstrated no significant alterations in width, depth, or in their ratio, not even laterally. Nine measurements of the distances between the porion, mandibular fossa, and articular eminence revealed no significant changes in total or on the left and right sides, or intralaterally. Conclusion The visual findings and metric analyses of parasagittal MRI slices did not indicate any morphological changes in the mandibular fossa or articular eminence in patients with distoclusion treated via a rigid, fixed Orthodontic Appliance. However, special reworking of the MRI data facilitated reconstruction of the surfaces of joint structures in 3D. This new method makes it possible to depict more accurately and noninvasively the adaptive mechanisms not ascertainable via metric methods and to assess them as 3D structures. Zielsetzung Bei der Behandlung von mandibulären Retrognathien mit starren, festsitzenden Apparaturen erfolgen neben dentoalveolären Effekten im Idealfall auch Remodellationen der Fossa mandibularis und der Kondylen als adaptive Mechanismen. Insbesondere die möglichen Adaptationsvorgänge im Bereich der Fossa wurden bislang jedoch nicht umfangreich untersucht. Ziel der vorliegenden magnetresonanztomographischen Studie war es deshalb, quantitativ und qualitativ zu überprüfen, welche Auswirkungen eine Behandlung mit einem Functional Mandibular Advancer (FMA) bei der Korrektur der mandibulären Retrognathie auf die Morphologie der Fossa mandibularis hat. Methoden Die Behandlungsverläufe von 25 Patienten wurden zu 3 definierten Zeitpunkten magnetresonanztomographisch kontrolliert. Visuelle Befundung und metrische Auswertungen erfolgten in der Sagittalebene. Bei 2 exemplarischen Beispielen wurden 3‑dimensionale Rekonstruktionen der Gelenkstrukturen vorgenommen. Ergebnisse Die visuelle Befundung der Schichten in der Magnetresonanztomographie (MRT) ergab zu den 3 Kontrollzeitpunkten bei allen 50 Kiefergelenken keine Veränderungen der Fossaform. Bei allen 25 Patienten war die Morphologie der Fossae im direkten Seitenvergleich identisch. Die metrische Analyse zeigte keine signifikanten Veränderungen hinsichtlich Breite, Tiefe und deren Verhältnis, auch nicht im Seitenvergleich. 9 unterschiedliche Streckenmessungen zwischen Porion, Fossa mandibularis und Tuberculum articulare ergaben weder insgesamt noch unterteilt in rechte und linke Seite noch bei den Seiten untereinander signifikante Veränderungen. Schlussfolgerungen Bei der Behandlung mit einer starren, festsitzenden, funktionskieferorthopädischen Apparatur zur Korrektur von mandibulären Retrognathien geben weder die visuelle Befundung noch verschiedene metrische Analysen an parasagittalen MRT-Schichten Hinweise auf morphologische Veränderungen der Fossa mandibularis und des Tuberculum articulare. Eine spezielle Aufbereitung des MRT-Datenmaterials ermöglicht 3‑dimensionale Oberflächenrekonstruktionen der Gelenkstrukturen. Dadurch könnten in Zukunft adaptive Mechanismen besser dargestellt und noninvasiv am 3‑D-Objekt bewertet werden.

  • mandibular fossa morphology during therapy with a fixed Functional Orthodontic Appliance a magnetic resonance imaging study
    Journal of Orofacial Orthopedics-fortschritte Der Kieferorthopadie, 2018
    Co-Authors: Gero Stefan Michael Kinzinger, Catharina Kober, Jan Hourfar, Jorg Alexander Lisson
    Abstract:

    Objective During therapy of distoclusion entailing a rigid, fixed Orthodontic Appliance, the mandibular fossa and condyle are ideally remodeled, while dentoalveolar effects occur through adaptive mechanisms. Adaptive processes, especially in the fossa region, have not been adequately investigated. Our magnetic resonance imaging (MRI) investigation aimed to assess the effects of therapy with a Functional mandibular advancer (FMA) on mandibular fossa morphology.

Peter Diedrich - One of the best experts on this subject based on the ideXlab platform.

  • Skeletal effects in class II treatment with the Functional mandibular advancer (FMA)
    Journal of Orofacial Orthopedics-fortschritte Der Kieferorthopadie, 2005
    Co-Authors: Gero Kinzinger, Peter Diedrich
    Abstract:

    OBJECTIVE The aim of this clinical study was to reveal skeletal effects during the treatment of Class II malocclusions in adolescents and young adults using a protrusive-acting fixed, rigid Functional Orthodontic Appliance, and to quantify them in comparison with an untreated control group. We aimed to determine whether, and if so, to what extent skeletal effects diminish with increasing age, and whether inter-individual differences can be observed. METHOD To correct their intermaxillary jaw relationship, the Functional mandibular advancer (FMA) was inserted in 16 adolescents and young adults (eight males, eight females, aged from 12 years, 3 months to 18 years, 7 months) presenting with a skeletal Class II malocclusion. The course of treatment was documented cephalometrically. RESULTS In all patients, the FMA treatment led to neutroclusion or overcorrected neutroclusion and a marked reduction in overjet. The occlusion's improvement in the sagittal dimension (overjet reduction by 4.43 +/- 2.10 mm, molar relationship improvement by 3.88 +/- 1.12 mm) was achieved by a combination of dental effects (distalization of upper teeth, mesialization of lower teeth) and skeletal effects (mandibular growth stimulation). Excepting the position and morphology of the maxillary base and the condyle's dorsal position in the fossa, all sagittal skeletal and dental changes induced by the FMA treatment were statistically significant. There was a mean increase of 1.71 +/- 1.11 mm in sagittal length of the mandible, in the sagittal-diagonal dimension of 1.42 +/- 1.51 mm and 1.53 +/- 2.15 mm, as well as a slight, significant increase in the gonial angle area. Whereas the condylar position remained stable, a forward positioning of the chin and thus significant increase in distance length was recorded from the posterior condylar margin to the anterior mandibular margin. CONCLUSIONS Treatment with a fixed Functional Appliance in Class II patients effected significant changes in mandibular growth and correction of the distal intermaxillary relationship even after the pubertal growth spurt in adolescents and young adults. While the proportion of the orthopedically-induced skeletal share is subject to substantial inter-individual variability in adolescents, the overall conclusion can be drawn that skeletal effects (= stimulation of mandibular growth) in general clearly lessen with increasing patient age. In young adult patients, the correction of a distal intermaxillary jaw relationship is manifested primarily as a dento-alveolar compensation for the skeletal malocclusion.

  • Skeletal Effects in Class II Treatment with the Functional Mandibular Advancer (FMA)?
    Journal of Orofacial Orthopedics Fortschritte der Kieferorthopädie, 2005
    Co-Authors: Gero Kinzinger, Peter Diedrich
    Abstract:

    Zielsetzung: Ziel dieser klinischen Studie war es, skelettale Effekte bei der Therapie von Distalbisslagen bei Adoleszenten und jungen Adulten mit einer festsitzenden, starren und protrusiv wirkenden funktionskieferorthopädischen Apparatur nachzuweisen und im Vergleich zu einer unbehandelten Kontrollgruppe zu quantifizieren. Es sollte überprüft werden, ob und in welchem Ausmaß der Anteil skelettaler Effekte mit zunehmendem Alter gleichmäßig abnimmt oder ob interindividuelle Unterschiede zu erkennen sind. Methodik: Bei 16 Adoleszenten und jungen Adulten (acht männlich, acht weiblich, Alter zwischen 12 Jahren, 3 Monaten und 18 Jahren, 7 Monaten) mit einer skelettalen Klasse-II-Anomalie wurde ein Functional Mandibular Advancer (FMA) zur Korrektur der Bisslagen eingegliedert. Die Behandlungsverläufe wurden kephalometrisch dokumentiert. Ergebnisse: Bei allen Patienten konnte durch die FMA-Behandlung eine Neutralokklusion oder überkorrigierte Neutralokklusion eingestellt sowie eine deutliche Reduktion der sagittalen Frontzahnstufe erreicht werden. Der sagittale Bissausgleich (Verringerung des Overjets um 4,43 ± 2,10 mm, Verbesserung der Molarenrelation um 3,88 ± 1,12 mm) wurde durch Kombination dentaler Effekte (Distalisierung der Zähne im Oberkiefer und Mesialisierung der Zähne im Unterkiefer) und skelettaler Effekte (Stimulierung des Unterkieferwachstums) erreicht. Mit Ausnahme der Position und Morphologie der Oberkieferbasis sowie der dorsalen Position des Kondylus in der Fossa waren alle sagittalen skelettalen und dentalen Veränderungen, die durch die FMA-Behandlung erfolgten, statistisch signifikant. Es kam zu durchschnittlichen Längenzunahmen der Mandibula in sagittaler Richtung von 1,71 ± 1,11 mm und in sagittaldiagonaler Richtung von 1,42 ± 1,51 mm bzw. 1,53 ± 2,15 mm, aber auch zu geringen, signifikanten Aufbiegungen im Bereich des Unterkieferwinkels. Während die Lageposition der Kondylen stabil blieb, war eine Vorverlagerung des knöchernen Kinns und somit eine signifikante Längenzunahme vom dorsalen Kondylusrand bis zum Vorderrand der Mandibula nachweisbar. Schlussfolgerungen: Durch die Behandlung mit einer festsitzenden funktionskieferorthopädischen Apparatur konnten bei Patienten mit Klasse-II-Anomalien auch nach dem puberalen Wachstumsmaximum bei Adoleszenten und jungen Adulten signifikante Änderungen des Unterkieferwachstums erzielt und somit eine Korrektur von Distalbisslagen ermöglicht werden. Bei Adoleszenten unterliegen die anteilsmäßigen, orthopädisch induzierten skelettalen Anteile zwar großer individueller Variabilität, doch insgesamt lässt sich schlussfolgern, dass der skelettale Anteil bei der Wachstumsförderung der Mandibula mit zunehmendem Alter der Patienten abnimmt. Bei erwachsenen Patienten erfolgt die Korrektur von Distalbisslagen überwiegend als dentoalveoläre Kompensation der skelettalen Dysgnathie. Objective: The aim of this clinical study was to reveal skeletal effects during the treatment of Class II malocclusions in adolescents and young adults using a protrusive-acting fixed, rigid Functional Orthodontic Appliance, and to quantify them in comparison with an untreated control group. We aimed to determine whether, and if so, to what extent skeletal effects diminish with increasing age, and whether inter-individual differences can be observed. Method: To correct their intermaxillary jaw relationship, the Functional mandibular advancer (FMA) was inserted in 16 adolescents and young adults (eight males, eight females, aged from 12 years, 3 months to 18 years, 7 months) presenting with a skeletal Class II malocclusion. The course of treatment was documented cephalometrically. Results: In all patients, the FMA treatment led to neutroclusion or overcorrected neutroclusion and a marked reduction in overjet. The occlusion’s improvement in the sagittal dimension (overjet reduction by 4.43 ± 2.10 mm, molar relationship improvement by 3.88 ± 1.12 mm) was achieved by a combination of dental effects (distalization of upper teeth, mesialization of lower teeth) and skeletal effects (mandibular growth stimulation). Excepting the position and morphology of the maxillary base and the condyle’s dorsal position in the fossa, all sagittal skeletal and dental changes induced by the FMA treatment were statistically significant. There was a mean increase of 1.71 ± 1.11 mm in sagittal length of the mandible, in the sagittal-diagonal dimension of 1.42 ± 1.51 mm and 1.53 ± 2.15 mm, as well as a slight, significant increase in the gonial angle area. Whereas the condylar position remained stable, a forward positioning of the chin and thus significant increase in distance length was recorded from the posterior condylar margin to the anterior mandibular margin. Conclusions: Treatment with a fixed Functional Appliance in Class II patients effected significant changes in mandibular growth and correction of the distal intermaxillary relationship even after the pubertal growth spurt in adolescents and young adults. While the proportion of the orthopedically-induced skeletal share is subject to substantial inter-individual variability in adolescents, the overall conclusion can be drawn that skeletal effects (= stimulation of mandibular growth) in general clearly lessen with increasing patient age. In young adult patients, the correction of a distal intermaxillary jaw relationship is manifested primarily as a dento-alveolar compensation for the skeletal malocclusion.

Gero Stefan Michael Kinzinger - One of the best experts on this subject based on the ideXlab platform.

  • Mandibular fossa morphology during therapy with a fixed Functional Orthodontic Appliance
    Journal of Orofacial Orthopedics Fortschritte der Kieferorthopädie, 2018
    Co-Authors: Gero Stefan Michael Kinzinger, Catharina Kober, Jan Hourfar, Jorg Alexander Lisson
    Abstract:

    Objective During therapy of distoclusion entailing a rigid, fixed Orthodontic Appliance, the mandibular fossa and condyle are ideally remodeled, while dentoalveolar effects occur through adaptive mechanisms. Adaptive processes, especially in the fossa region, have not been adequately investigated. Our magnetic resonance imaging (MRI) investigation aimed to assess the effects of therapy with a Functional mandibular advancer (FMA) on mandibular fossa morphology. Patients and methods We monitored via MRI the therapeutic course of 25 patients at three time points. Visual findings and metric assessments were carried out in the sagittal plane. Three-dimensional (3D) reconstructions of the joint structure of two exemplary patients were also made. Results Visual examinations of the MRI slices at the three time points revealed no changes in fossa shape in any of the 50 temporomandibular joints. Lateral comparisons showed that the morphology of the fossae of all 25 patients was identical. Metric analysis demonstrated no significant alterations in width, depth, or in their ratio, not even laterally. Nine measurements of the distances between the porion, mandibular fossa, and articular eminence revealed no significant changes in total or on the left and right sides, or intralaterally. Conclusion The visual findings and metric analyses of parasagittal MRI slices did not indicate any morphological changes in the mandibular fossa or articular eminence in patients with distoclusion treated via a rigid, fixed Orthodontic Appliance. However, special reworking of the MRI data facilitated reconstruction of the surfaces of joint structures in 3D. This new method makes it possible to depict more accurately and noninvasively the adaptive mechanisms not ascertainable via metric methods and to assess them as 3D structures. Zielsetzung Bei der Behandlung von mandibulären Retrognathien mit starren, festsitzenden Apparaturen erfolgen neben dentoalveolären Effekten im Idealfall auch Remodellationen der Fossa mandibularis und der Kondylen als adaptive Mechanismen. Insbesondere die möglichen Adaptationsvorgänge im Bereich der Fossa wurden bislang jedoch nicht umfangreich untersucht. Ziel der vorliegenden magnetresonanztomographischen Studie war es deshalb, quantitativ und qualitativ zu überprüfen, welche Auswirkungen eine Behandlung mit einem Functional Mandibular Advancer (FMA) bei der Korrektur der mandibulären Retrognathie auf die Morphologie der Fossa mandibularis hat. Methoden Die Behandlungsverläufe von 25 Patienten wurden zu 3 definierten Zeitpunkten magnetresonanztomographisch kontrolliert. Visuelle Befundung und metrische Auswertungen erfolgten in der Sagittalebene. Bei 2 exemplarischen Beispielen wurden 3‑dimensionale Rekonstruktionen der Gelenkstrukturen vorgenommen. Ergebnisse Die visuelle Befundung der Schichten in der Magnetresonanztomographie (MRT) ergab zu den 3 Kontrollzeitpunkten bei allen 50 Kiefergelenken keine Veränderungen der Fossaform. Bei allen 25 Patienten war die Morphologie der Fossae im direkten Seitenvergleich identisch. Die metrische Analyse zeigte keine signifikanten Veränderungen hinsichtlich Breite, Tiefe und deren Verhältnis, auch nicht im Seitenvergleich. 9 unterschiedliche Streckenmessungen zwischen Porion, Fossa mandibularis und Tuberculum articulare ergaben weder insgesamt noch unterteilt in rechte und linke Seite noch bei den Seiten untereinander signifikante Veränderungen. Schlussfolgerungen Bei der Behandlung mit einer starren, festsitzenden, funktionskieferorthopädischen Apparatur zur Korrektur von mandibulären Retrognathien geben weder die visuelle Befundung noch verschiedene metrische Analysen an parasagittalen MRT-Schichten Hinweise auf morphologische Veränderungen der Fossa mandibularis und des Tuberculum articulare. Eine spezielle Aufbereitung des MRT-Datenmaterials ermöglicht 3‑dimensionale Oberflächenrekonstruktionen der Gelenkstrukturen. Dadurch könnten in Zukunft adaptive Mechanismen besser dargestellt und noninvasiv am 3‑D-Objekt bewertet werden.

  • mandibular fossa morphology during therapy with a fixed Functional Orthodontic Appliance a magnetic resonance imaging study
    Journal of Orofacial Orthopedics-fortschritte Der Kieferorthopadie, 2018
    Co-Authors: Gero Stefan Michael Kinzinger, Catharina Kober, Jan Hourfar, Jorg Alexander Lisson
    Abstract:

    Objective During therapy of distoclusion entailing a rigid, fixed Orthodontic Appliance, the mandibular fossa and condyle are ideally remodeled, while dentoalveolar effects occur through adaptive mechanisms. Adaptive processes, especially in the fossa region, have not been adequately investigated. Our magnetic resonance imaging (MRI) investigation aimed to assess the effects of therapy with a Functional mandibular advancer (FMA) on mandibular fossa morphology.

Gero Kinzinger - One of the best experts on this subject based on the ideXlab platform.

  • Skeletal effects in class II treatment with the Functional mandibular advancer (FMA)
    Journal of Orofacial Orthopedics-fortschritte Der Kieferorthopadie, 2005
    Co-Authors: Gero Kinzinger, Peter Diedrich
    Abstract:

    OBJECTIVE The aim of this clinical study was to reveal skeletal effects during the treatment of Class II malocclusions in adolescents and young adults using a protrusive-acting fixed, rigid Functional Orthodontic Appliance, and to quantify them in comparison with an untreated control group. We aimed to determine whether, and if so, to what extent skeletal effects diminish with increasing age, and whether inter-individual differences can be observed. METHOD To correct their intermaxillary jaw relationship, the Functional mandibular advancer (FMA) was inserted in 16 adolescents and young adults (eight males, eight females, aged from 12 years, 3 months to 18 years, 7 months) presenting with a skeletal Class II malocclusion. The course of treatment was documented cephalometrically. RESULTS In all patients, the FMA treatment led to neutroclusion or overcorrected neutroclusion and a marked reduction in overjet. The occlusion's improvement in the sagittal dimension (overjet reduction by 4.43 +/- 2.10 mm, molar relationship improvement by 3.88 +/- 1.12 mm) was achieved by a combination of dental effects (distalization of upper teeth, mesialization of lower teeth) and skeletal effects (mandibular growth stimulation). Excepting the position and morphology of the maxillary base and the condyle's dorsal position in the fossa, all sagittal skeletal and dental changes induced by the FMA treatment were statistically significant. There was a mean increase of 1.71 +/- 1.11 mm in sagittal length of the mandible, in the sagittal-diagonal dimension of 1.42 +/- 1.51 mm and 1.53 +/- 2.15 mm, as well as a slight, significant increase in the gonial angle area. Whereas the condylar position remained stable, a forward positioning of the chin and thus significant increase in distance length was recorded from the posterior condylar margin to the anterior mandibular margin. CONCLUSIONS Treatment with a fixed Functional Appliance in Class II patients effected significant changes in mandibular growth and correction of the distal intermaxillary relationship even after the pubertal growth spurt in adolescents and young adults. While the proportion of the orthopedically-induced skeletal share is subject to substantial inter-individual variability in adolescents, the overall conclusion can be drawn that skeletal effects (= stimulation of mandibular growth) in general clearly lessen with increasing patient age. In young adult patients, the correction of a distal intermaxillary jaw relationship is manifested primarily as a dento-alveolar compensation for the skeletal malocclusion.

  • Skeletal Effects in Class II Treatment with the Functional Mandibular Advancer (FMA)?
    Journal of Orofacial Orthopedics Fortschritte der Kieferorthopädie, 2005
    Co-Authors: Gero Kinzinger, Peter Diedrich
    Abstract:

    Zielsetzung: Ziel dieser klinischen Studie war es, skelettale Effekte bei der Therapie von Distalbisslagen bei Adoleszenten und jungen Adulten mit einer festsitzenden, starren und protrusiv wirkenden funktionskieferorthopädischen Apparatur nachzuweisen und im Vergleich zu einer unbehandelten Kontrollgruppe zu quantifizieren. Es sollte überprüft werden, ob und in welchem Ausmaß der Anteil skelettaler Effekte mit zunehmendem Alter gleichmäßig abnimmt oder ob interindividuelle Unterschiede zu erkennen sind. Methodik: Bei 16 Adoleszenten und jungen Adulten (acht männlich, acht weiblich, Alter zwischen 12 Jahren, 3 Monaten und 18 Jahren, 7 Monaten) mit einer skelettalen Klasse-II-Anomalie wurde ein Functional Mandibular Advancer (FMA) zur Korrektur der Bisslagen eingegliedert. Die Behandlungsverläufe wurden kephalometrisch dokumentiert. Ergebnisse: Bei allen Patienten konnte durch die FMA-Behandlung eine Neutralokklusion oder überkorrigierte Neutralokklusion eingestellt sowie eine deutliche Reduktion der sagittalen Frontzahnstufe erreicht werden. Der sagittale Bissausgleich (Verringerung des Overjets um 4,43 ± 2,10 mm, Verbesserung der Molarenrelation um 3,88 ± 1,12 mm) wurde durch Kombination dentaler Effekte (Distalisierung der Zähne im Oberkiefer und Mesialisierung der Zähne im Unterkiefer) und skelettaler Effekte (Stimulierung des Unterkieferwachstums) erreicht. Mit Ausnahme der Position und Morphologie der Oberkieferbasis sowie der dorsalen Position des Kondylus in der Fossa waren alle sagittalen skelettalen und dentalen Veränderungen, die durch die FMA-Behandlung erfolgten, statistisch signifikant. Es kam zu durchschnittlichen Längenzunahmen der Mandibula in sagittaler Richtung von 1,71 ± 1,11 mm und in sagittaldiagonaler Richtung von 1,42 ± 1,51 mm bzw. 1,53 ± 2,15 mm, aber auch zu geringen, signifikanten Aufbiegungen im Bereich des Unterkieferwinkels. Während die Lageposition der Kondylen stabil blieb, war eine Vorverlagerung des knöchernen Kinns und somit eine signifikante Längenzunahme vom dorsalen Kondylusrand bis zum Vorderrand der Mandibula nachweisbar. Schlussfolgerungen: Durch die Behandlung mit einer festsitzenden funktionskieferorthopädischen Apparatur konnten bei Patienten mit Klasse-II-Anomalien auch nach dem puberalen Wachstumsmaximum bei Adoleszenten und jungen Adulten signifikante Änderungen des Unterkieferwachstums erzielt und somit eine Korrektur von Distalbisslagen ermöglicht werden. Bei Adoleszenten unterliegen die anteilsmäßigen, orthopädisch induzierten skelettalen Anteile zwar großer individueller Variabilität, doch insgesamt lässt sich schlussfolgern, dass der skelettale Anteil bei der Wachstumsförderung der Mandibula mit zunehmendem Alter der Patienten abnimmt. Bei erwachsenen Patienten erfolgt die Korrektur von Distalbisslagen überwiegend als dentoalveoläre Kompensation der skelettalen Dysgnathie. Objective: The aim of this clinical study was to reveal skeletal effects during the treatment of Class II malocclusions in adolescents and young adults using a protrusive-acting fixed, rigid Functional Orthodontic Appliance, and to quantify them in comparison with an untreated control group. We aimed to determine whether, and if so, to what extent skeletal effects diminish with increasing age, and whether inter-individual differences can be observed. Method: To correct their intermaxillary jaw relationship, the Functional mandibular advancer (FMA) was inserted in 16 adolescents and young adults (eight males, eight females, aged from 12 years, 3 months to 18 years, 7 months) presenting with a skeletal Class II malocclusion. The course of treatment was documented cephalometrically. Results: In all patients, the FMA treatment led to neutroclusion or overcorrected neutroclusion and a marked reduction in overjet. The occlusion’s improvement in the sagittal dimension (overjet reduction by 4.43 ± 2.10 mm, molar relationship improvement by 3.88 ± 1.12 mm) was achieved by a combination of dental effects (distalization of upper teeth, mesialization of lower teeth) and skeletal effects (mandibular growth stimulation). Excepting the position and morphology of the maxillary base and the condyle’s dorsal position in the fossa, all sagittal skeletal and dental changes induced by the FMA treatment were statistically significant. There was a mean increase of 1.71 ± 1.11 mm in sagittal length of the mandible, in the sagittal-diagonal dimension of 1.42 ± 1.51 mm and 1.53 ± 2.15 mm, as well as a slight, significant increase in the gonial angle area. Whereas the condylar position remained stable, a forward positioning of the chin and thus significant increase in distance length was recorded from the posterior condylar margin to the anterior mandibular margin. Conclusions: Treatment with a fixed Functional Appliance in Class II patients effected significant changes in mandibular growth and correction of the distal intermaxillary relationship even after the pubertal growth spurt in adolescents and young adults. While the proportion of the orthopedically-induced skeletal share is subject to substantial inter-individual variability in adolescents, the overall conclusion can be drawn that skeletal effects (= stimulation of mandibular growth) in general clearly lessen with increasing patient age. In young adult patients, the correction of a distal intermaxillary jaw relationship is manifested primarily as a dento-alveolar compensation for the skeletal malocclusion.

Franzgunter Sander - One of the best experts on this subject based on the ideXlab platform.

  • Functional processes when wearing a sii Appliance during the day
    Journal of Orofacial Orthopedics-fortschritte Der Kieferorthopadie, 2001
    Co-Authors: Franzgunter Sander
    Abstract:

    In 20 subjects the neuromuscular activity during the day was divided into six different activities and recorded. In the case of typical application of the SII Appliance for 4 hours in the afternoon and the free organization of this time by the patient himself, most of the time fell into the area "intellectual activity" followed by the area "manual activity". Since the term "Functional Orthodontics" naturally describes the function, this should be realized most impressively when wearing such an Appliance during the day. During the day there are mouth opening and closing movements of varying frequency with quite different amplitudes. Conversation as well as reading a text aloud can be considered favorable in terms of neuromuscular adaptation. Obviously, the relatively short habituation period soon results in the patient not needing the bars as guiding bars any more (this is in contrast to investigations during nocturnal sleep). In other words, the patient needs them only for a brief time to influence the muscles in such a way that the neuromuscular masticatory pattern is virtually independent of the bars. Only during intellectual and practical activity does the patient rest on the inclined plane with the help of the bars and execute small movements. Consequently, wearing the SII Appliance during the day can be regarded as extremely important to the success of treatment. Important neuromuscular influences occur while doing homework as well as during intellectual activity. Wearing the Appliance during the day corresponds to neuromuscular programming, so that the term "Functional Orthodontic Appliance" is completely correct. Since there are only about 600 biting actions during the night, a Functional Orthodontic Appliance should definitely be worn for a certain time during the day too, in order not to jeopardize the neuromuscular adaptation.

  • Functional Processes when Wearing a SII Appliance during the Day
    Journal of Orofacial Orthopedics Fortschritte der Kieferorthopädie, 2001
    Co-Authors: Franzgunter Sander
    Abstract:

    In 20 subjects the neuromuscular activity during the day was divided into six different activities and recorded. In the case of typical application of the SII Appliance for 4 hours in the afternoon and the free organization of this time by the patient himself, most of the time fell into the area “intellectual activity” followed by the area “manual activity”. Since the term “Functional Orthodontics” naturally describes the function, this should be realized most impressively when wearing such an Appliance during the day. During the day there are mouth opening and closing movements of varying frequency with quite different amplitudes. Conversation as well as reading a text aloud can be considered favorable in terms of neuromuscular adaptation. Obviously, the relatively short habituation period soon results in the patient not needing the bars as guiding bars any more (this is in contrast to investigations during nocturnal sleep). In other words, the patient needs them only for a brief time to influence the muscles in such a way that the neuromuscular masticatory pattern is virtually independent of the bars. Only during intellectual and practical activity does the patient rest on the inclined plane with the help of the bars and execute small movements. Consequently, wearing the SII Appliance during the day can be regarded as extremely inportant to the success of treatment. Important neuromuscular influences occur while doing homework as well as during intellectual activity. Wearing the Appliance during the day corresponds to neurmuscular programming, so that the term “Functional Orthodontic Appliance” is completely correct. Since there are only about 600 biting actions during the night, a Functional Orthodontic Appliance should definitely be worn for a certain time during the day too, in order not to jeopardize the neuromuscular adaptation. Bei 20 Probanden wurden die neuromuskulären Aktivitäten während des Tages in sechs verschiedenen Tätigkeiten aufgeteilt und registriert. Bei einer typischen Anwendungsdauer des SII-Gerätes von 4 Stunden am Nachmittag und der freien Gestaltung dieser Zeit durch den Patienten selbst entfiel der größte zeitliche Anteil auf den Bereich “geistig tätig” und dann auf den Bereich “praktisch tätig”. Weil der Begriff “Funktionskieferorthopädie” natürlich die Funktion beschreibt, dürfte dieses besonders eindrucksvoll beim Tragen einer solchen Apparatur am Tage verwirklicht sein. Während des Tages kommt es bei den verschiedenen Tätigkeiten zu unterschiedlich häufigen Mundöffnungs- und Mundschlußbewegungen mit den unterschiedlichsten Amplituden. Als günstig im Sinne einer neuromuskulären Adaptation kann sowohl die Konversation als auch das Laut-Lesen eines Textes betrachtet werden. Die relativ kurze Eingewöhnungszeit führt offensichtlich dazu, dass der Patient nach kurzer Zeit die Stege als Führungsstege nicht mehr benötigt (dies steht im Gegensatz zu den Untersucchungen während des Nachtschlafes). Er benötigt sie also nur kurze Zeit, um die Muskeln so weit zu beeinflussen, dass das neuromuskuläre Kaumuster nahezu ohne Hilfe der Stege auskommmt. Lediglich während der geistigen und während der praktischen Tätigkeit stützt sich der Patient mit Hilfe der Stege an der schiefen Ebene ab und führt kleine Bewegungen aus. Insgesamt kann also das Tragen der SII-Apparatur während des Tages als außerordentlich wichtig für den Behandlungserfolg betrachtet werden. Sowohl bei den Schularbeiten als auch bei den geistigen Aktivitäten kommt es zu wichtigen neuromuskulären Beeinflussungen. Das Tragen des Gerätes am Tage entspricht der neuromuskulären Programmierung, sodass hier der Begriff “funktionskieferorthopädisches Gerät” voll zutrifft. Da während des nächtlichen Tragens nur ca. 600 Zubisse erfolgen, sollte ein funktionskieferorthopädisches Gerät unbedingt auch für eine gewisse Zeit getragen werden, da sonst die neuromuskuläre Adaptation gefährdet ist.