Vygotskys Theory

14,000,000 Leading Edge Experts on the ideXlab platform

Scan Science and Technology

Contact Leading Edge Experts & Companies

Scan Science and Technology

Contact Leading Edge Experts & Companies

The Experts below are selected from a list of 24 Experts worldwide ranked by ideXlab platform

Miriam Kelly De Souza Venancio Gregorio - One of the best experts on this subject based on the ideXlab platform.

  • A influência das expectativas de uma professora em relação à aprendizagem da escrita de alunos que vivem em situação de vulnerabilidade social
    Universidade Federal de Minas Gerais, 2011
    Co-Authors: Miriam Kelly De Souza Venancio Gregorio
    Abstract:

    Esta dissertação busca analisar como as expectativas de uma professora podem interferir no processo de aprendizagem da escrita de alunos que vivem em situação de vulnerabilidade social. Para isso, realizamos uma pesquisa que fez uso de estudos de casos expressivos de quatro crianças (Kevin, Carlos, Beatriz e Denise), com olhar etnográfico, em uma sala do primeiro ano do primeiro ciclo de uma Escola Municipal de Belo Horizonte, Minas Gerais, Brasil. A coleta de dados foi realizada durante o ano de 2010 e teve como instrumentos: as gravações em vídeo, as anotações de campo, as entrevistas, a observação participante e a coleta de artefatos. Os princípios teórico-metodológicos adotados baseiam-se na abordagem histórico - cultural fundamentada na teoria sobre o desenvolvimento humano de Lev S. Vygotsky (VYGOTSKY, 1934/1993; 1979; 1989; GOMES, 2004; GOMES e MONTEIRO, 2005) e nos pressupostos da Etnografia Interacional (GEERTZ,1978; CASTANHEIRA, 2004; GOMES, 2004; GREEN, DIXON e ZAHARLICK, 2005), que tem como complemento os princípios teórico-metodológicos da Antropologia Cognitiva, da Sociolinguística Interacional e da Análise Crítica do Discurso. Além disso, tivemos como base os estudos sobre alfabetização e letramento (SOARES, 2003; SOARES e BATISTA, 2005; ROJO, 2009) e a teoria enunciativa da linguagem de Bakhtin (1992). As interações e as mediações vivenciadas nos permitiram concluir que as expectativas da professora em relação aos alunos oriundos de situação de vulnerabilidade social foram construídas com base nas informações fornecidas pelos professores de anos anteriores, na fama da escola onde a criança realizou a educação infantil, no ritmo de aprendizagem apresentado pelos alunos, no envolvimento e na interação ocorridos em sala de aula e no apoio familiar. Pudemos constatar, também, que os processos de construção das expectativas da professora não são estáticos, eles se modificam à medida que os alunos respondem ou não às expectativas de aprendizagem estabelecidas por ela desde o início do ano letivoThis dissertation aimed to analyze how the expectation of a teacher might interfere with the learning process of writing of students who live in a situation of social vulnerability. In order to do so, it was conducted a research that used the studies of four children telling cases (Kevin, Carlos, Beatriz, and Denise), with an ethnographic perspective, in a first year Elementary classroom of a municipal school in Belo Horizonte, Minas Gerais, Brazil. The data collection was performed during the year of 2010 and it had as tools: video recordings, field notes, interviews, participant observation and artifacts collection. The theoretical and methodological principles adopted are based on a Historical and Cultural approach based on Lev S. Vygotskys Theory of human development (VYGOTSKY, 1934/1993; 1979; 1989; GOMES, 2004; GOMES AND MONTEIRO, 2005) and on the assumptions of Interactional Ethnography (GEERTZ,1978; CASTANHEIRA, 2004; GOMES, 2004; GREEN, DIXON AND ZAHARLICK, 2001) that are complemented by the theoretical and methodological principles of Cognitive Anthropology, Interactional Sociolinguistics and Critical Discourse Analysis. In addition, this work was also based on studies about literacy (SOARES, 2003; SOARES AND BATISTA, 2005; ROJO, 2009) and Bakhtins enunciative language Theory. The experienced interactions and mediations allowed the conclusion that the teacher's expectations in relation to those students that came from a situation of social vulnerability were built based on information provided by teachers who thought in previous years, on the "reputation" of the school where the child concluded Preschool, on the learning pace presented by the students, on the involvement and interaction occurred in the classroom and on the familys support. It was also observed that the processes of construction of the teachers expectations are not static, they change to the extent in which the students respond or not to the learning expectations established by her since the beginning of the school yea

  • A influência das expectativas de uma professora em relação à aprendizagem da escrita de alunos que vivem em situação de vulnerabilidade social
    'Revista da Faculdade de Direito da UFMG', 2011
    Co-Authors: Miriam Kelly De Souza Venancio Gregorio
    Abstract:

    Exportado OPUSMade available in DSpace on 2019-08-12T04:53:25Z (GMT). No. of bitstreams: 1 disserta__o___cd_fae.pdf: 4372969 bytes, checksum: 1918396904be9758afda25e5040389a1 (MD5) Previous issue date: 24Esta dissertação busca analisar como as expectativas de uma professora podem interferir no processo de aprendizagem da escrita de alunos que vivem em situação de vulnerabilidade social. Para isso, realizamos uma pesquisa que fez uso de estudos de casos expressivos de quatro crianças (Kevin, Carlos, Beatriz e Denise), com olhar etnográfico, em uma sala do primeiro ano do primeiro ciclo de uma Escola Municipal de Belo Horizonte, Minas Gerais, Brasil. A coleta de dados foi realizada durante o ano de 2010 e teve como instrumentos: as gravações em vídeo, as anotações de campo, as entrevistas, a observação participante e a coleta de artefatos. Os princípios teórico-metodológicos adotados baseiam-se na abordagem histórico - cultural fundamentada na teoria sobre o desenvolvimento humano de Lev S. Vygotsky (VYGOTSKY, 1934/1993; 1979; 1989; GOMES, 2004; GOMES e MONTEIRO, 2005) e nos pressupostos da Etnografia Interacional (GEERTZ,1978; CASTANHEIRA, 2004; GOMES, 2004; GREEN, DIXON e ZAHARLICK, 2005), que tem como complemento os princípios teórico-metodológicos da Antropologia Cognitiva, da Sociolinguística Interacional e da Análise Crítica do Discurso. Além disso, tivemos como base os estudos sobre alfabetização e letramento (SOARES, 2003; SOARES e BATISTA, 2005; ROJO, 2009) e a teoria enunciativa da linguagem de Bakhtin (1992). As interações e as mediações vivenciadas nos permitiram concluir que as expectativas da professora em relação aos alunos oriundos de situação de vulnerabilidade social foram construídas com base nas informações fornecidas pelos professores de anos anteriores, na fama da escola onde a criança realizou a educação infantil, no ritmo de aprendizagem apresentado pelos alunos, no envolvimento e na interação ocorridos em sala de aula e no apoio familiar. Pudemos constatar, também, que os processos de construção das expectativas da professora não são estáticos, eles se modificam à medida que os alunos respondem ou não às expectativas de aprendizagem estabelecidas por ela desde o início do ano letivoThis dissertation aimed to analyze how the expectation of a teacher might interfere with the learning process of writing of students who live in a situation of social vulnerability. In order to do so, it was conducted a research that used the studies of four children telling cases (Kevin, Carlos, Beatriz, and Denise), with an ethnographic perspective, in a first year Elementary classroom of a municipal school in Belo Horizonte, Minas Gerais, Brazil. The data collection was performed during the year of 2010 and it had as tools: video recordings, field notes, interviews, participant observation and artifacts collection. The theoretical and methodological principles adopted are based on a Historical and Cultural approach based on Lev S. Vygotskys Theory of human development (VYGOTSKY, 1934/1993; 1979; 1989; GOMES, 2004; GOMES AND MONTEIRO, 2005) and on the assumptions of Interactional Ethnography (GEERTZ,1978; CASTANHEIRA, 2004; GOMES, 2004; GREEN, DIXON AND ZAHARLICK, 2001) that are complemented by the theoretical and methodological principles of Cognitive Anthropology, Interactional Sociolinguistics and Critical Discourse Analysis. In addition, this work was also based on studies about literacy (SOARES, 2003; SOARES AND BATISTA, 2005; ROJO, 2009) and Bakhtins enunciative language Theory. The experienced interactions and mediations allowed the conclusion that the teacher's expectations in relation to those students that came from a situation of social vulnerability were built based on information provided by teachers who thought in previous years, on the "reputation" of the school where the child concluded Preschool, on the learning pace presented by the students, on the involvement and interaction occurred in the classroom and on the familys support. It was also observed that the processes of construction of the teachers expectations are not static, they change to the extent in which the students respond or not to the learning expectations established by her since the beginning of the school yea

Cintia Lima De Oliveira Santos - One of the best experts on this subject based on the ideXlab platform.

  • Teaching writing in English with focus on development: an analysis of students\' conceptions of language and writing
    Universidade de São Paulo, 2012
    Co-Authors: Cintia Lima De Oliveira Santos
    Abstract:

    Esta pesquisa focaliza as concepções de língua e escrita de alunos de um curso de escrita em inglês fundamentado na perspectiva conceitual (FERREIRA, 2005), uma abordagem para o ensino da escrita em língua estrangeira que alia a escola australiana de gêneros textuais a uma pedagogia baseada na teoria da atividade, conhecida como MAC (Movimento do Abstrato para o Concreto). Com base nos pressupostos da perspectiva vygotskiana (VYGOTSKY, 1978, 1987) e tendo como referência as concepções de língua e escrita subjacentes às três principais abordagens para o ensino da escrita em inglês, tradicional, processual e social (cf. FERREIRA, 2005, 2011), buscou-se verificar se ocorre ou não mudança nas concepções de língua e escrita dos alunos ao longo do curso. Planejado e ministrado pela própria pesquisadora, o curso intitulado Praticando a escrita em inglês por meio de gêneros textuais: a argumentação, foi oferecido como curso de extensão em uma universidade pública do estado de São Paulo. Participaram da pesquisa seis alunas, com idades entre 23 e 51 anos. A maioria possui graduação em Letras e apenas uma não é pós-graduada. A seguinte pergunta de pesquisa foi elaborada: houve mudança nas concepções de língua e escrita dos alunos ao longo do curso? Para responder a essa pergunta de pesquisa, foram identificadas as concepções de língua e escrita das participantes no início (1ª etapa da análise) e ao longo do curso (2ª etapa da análise). Os dados coletados no início do curso correspondem às respostas das alunas às perguntas feitas pela instrutora em uma Ficha de Identificação e em um Teste de Proficiência. A análise desse primeiro conjunto de dados revelou concepções tradicionais de língua e escrita por parte das alunas, decorrentes, principalmente, 1) de sua crença na necessidade de conhecimentos relacionados à gramática e a vocabulário, 2) da apresentação de objetivos categorizados como escolar e emocional, 3) da experiência mecânica e descontextualizada que tiveram com a escrita no contexto escolar e 4) da ausência quase total de usos significativos da escrita em seu dia a dia. Os dados coletados ao longo do curso correspondem às declarações e respostas das alunas às perguntas feitas pela instrutora em seus diários dialogados. A análise desse segundo conjunto de dados revelou, por sua vez, o início de um processo de mudança propiciado pelas reflexões realizadas em aula e em seus diários. Podemos dizer que esse estudo confirmou a importância do foco nas crenças e, principalmente, na mudança de crenças no processo de ensino e aprendizagem de línguas considerando-se, sobretudo, a precariedade do ensino da escrita nos dias atuais, como revelam estudos recentes nessa área (FERREIRA, 2011; RIOS, 2010).This research investigates the conceptions of language and writing of six students in an English writing course based on the conceptual approach (FERREIRA, 2005), a perspective for teaching second language writing which joins the Australian school of genres with a pedagogy based on Activity Theory called Movement from the Abstract to the Concrete (MAC). Based on Vygotskys Theory (VYGOTSKY, 1978, 1987) and on the conceptions of language and writing from the three main approaches for second language writing teaching (see FERREIRA, 2005, 2011), this study analyses the changes in students conceptions of language and writing along the course. Planned and organized by the researcher herself, the course named Praticando a escrita em inglês por meio de gêneros textuais: a argumentação, was offered as a short-time course in a public university in the city of São Paulo. The participants were between 23 and 51 years old. Most of them were graduate students of Language and only one was not yet post graduated. The following research question was formulated: Was there any change in the students conception of language and writing along the course? In order to answer this question, we identified the students conceptions of language and writing in the beginning and along the course. The data collected in the beginning of the course corresponded to the students answers to questions formulated by the instructor in a Identification Form and in a Proficiency Test. The analyses of this group of data revealed traditional conceptions of language and writing on the part of the students, represented, mainly, by 1) their beliefs in the necessity of grammatical and lexical knowledge, 2) by the presence of objectives categorized as scholastic and emotional, 3) by their mechanical and de-contextualized experience with writing in school and 4) by the absence of significant uses of writing in their ordinary life. The data collected along the course corresponded to free declarations and the students answers to questions formulated by the instructor in their dialogue journals. This second group of data revealed the beginning of a changing process in the students conceptions of language and writing as a result of the reflections done in class and in their dialogue journals. We can say that this research confirmed the importance of focusing on beliefs and, mainly, on beliefs changes in the process of language teaching and learning, considering the problems faced by the teaching of second language writing, as recent studies have shown (FERREIRA, 2011; RIOS, 2010)

Karla Maria Euzebio Da Silva - One of the best experts on this subject based on the ideXlab platform.

  • Maré, mangue ou manguezal : um estudo de concepções de estudantes no Ensino Fundamental.
    Universidade Federal Rural de Pernambuco, 2008
    Co-Authors: Karla Maria Euzebio Da Silva
    Abstract:

    O manguezal é um ecossistema de fundamental importância para a manutenção do estoque pesqueiro, e apresenta diferentes funções, dentre as quais, destacamos a relação íntima com as populações ribeirinhas, sejam elas tradicionais ou oriundas de processo de ocupação irregular do espaço urbano. No Recife, podemos afirmar que caracterizar a cidade também é observar que o manguezal a acompanha, sujeito a um alto índice de fatores impactantes. Neste contexto, considerando a relação da escola selecionada como campo empírico com o ambiente e, por conseguinte dos estudantes que a freqüentam o objetivo deste estudo foi de investigar as principais concepções sobre manguezal que emergem de uma sala de aula do Ensino Fundamental I e estruturá-las a partir de referenciais históricos, epistemológicos e conceituais à luz da noção de perfil conceitual e da teoria de Vygotsky a respeito da formação de conceitos científicos. Para tanto, elaboramos uma seqüência didática para abordagem de uma dimensão conceitual do manguezal, com diferentes atividades incluindo uma história contada, montagem de painéis, desenhos e dinâmicas distribuídas em quatro momentos específicos. Assim, a construção dos dados foi possível em uma turma do 2 ano do 1 ciclo a partir do diálogo constante entre a cultura estudantil e a cultura científica. Para o registro das atividades, empregamos a videografia e a etnografia interacional possibilitou o recorte e a organização da dinâmica discursiva processada em sala de aula. Após a seleção de episódios específicos e organização dos turnos de fala, averiguamos que houve um enriquecimento progressivo de inserção de uma linguagem mais científica, com complexos mais estruturados para o conceito de manguezal, e, ao final do processo as concepções permaneceram no nível dos pseudoconceitos. Observamos desta forma, que os estudantes começam a enxergar o ambiente em questão, até então denominado de maré, de coadjuvante da paisagem até objeto de estudo. Além disso, localizamos pontos de aproximação entre o discurso infantil e a epistemologia dos conceitos de manguezal e ecossistema, que permanecem durante todo o processo, com diferentes visões vinculadas ao manguezal, dais quais, são mais evidentes as relacionadas a sujeira, lixo e fauna específica, caracterizando um realismo ingênuo e um utilitarismo, ambos oriundos de uma postura empírica. Por último, observamos a pertinência do trabalho com enfoque conceitual desde as primeiras séries de escolarização e nos inserimos no amplo debate das pesquisas realizadas para este nível, nas quais o desenvolvimento não é necessariamente um fator que impossibilite o trabalho com conceitos científicos, já que, estes serão progressivamente construídos pelos estudantes durante a sua vivência escolar e, devido a emergência da educação científica, é necessário que o letramento se inicie desde a infância. Finalmente, a contextualização sociocultural possibilitou o despertar da curiosidade, bem como a presença da cultura na sala de ciências desta pesquisa em particular.Mangroves constitute ecosystems of fundamental importance to the maintenance of fish stocks and have a close relationship with riverside communities, whether traditional or those involved in a process of unregulated occupation of urban areas. The mangroves that characterize the city of Recife in northeastern Brazil are subject to a high number of impacting factors. The aim of the present study was to investigate the principal conceptions regarding mangroves that emerge in an elementary school classroom and structure such concepts based on historical, epistemological and conceptual references in light of the notion of conceptual profile and Vygotskys Theory regarding the formation of scientific concepts. For such, we designed a teaching sequence addressing the conceptual dimension of mangroves with different activities, including a story, presentation panels, drawings and dynamics distributed among four separate occasions. Data were collected in a 2nd grade class from a continuous dialog between the student culture and scientific culture. Videography was employed to record the activities and international ethnography allowed highlighting and organizing the discursive dynamics processed in the classroom. After selecting specific episodes and organizing the turns of speech, we found that there was a progressive enrichment in the inclusion of more scientific language, with more structured complexes for the mangrove concept and, at the end of the process, conceptions remained at the level of pseudoconcepts. The students began to see the environment in question (until then denominated tide) not as merely a part of the scenery, but as an object of study. We found points of approximation between childrens discourse and the epistemology of concepts regarding mangroves and ecosystems, which remained throughout the entire process, with different views linked to the mangroves, the most evident of which were related to pollution, garbage and specific fauna, thereby characterizing a naïve realism and a utilitarianism, both stemming from an empirical stance. We observed the pertinence of this study, with a conceptual focus in the early years of schooling, thereby inserting the study in the discussion of research carried out on this level, in which development is not necessarily a factor that impedes work with scientific concepts, as such concepts are progressively constructed by students during their scholastic experience and, due to the emergence of science education, it is necessary for such learning to begin in early childhood. The socio-cultural contextualization enabled piquing the curiosity of the children as well as the presence of culture in the science classroom

Eliza Adriana Sheuer Nantes - One of the best experts on this subject based on the ideXlab platform.

  • Written case : a proposal to work on reading, textual production and linguistic analysis, through a teacher work plan
    'American Psychological Association (APA)', 2014
    Co-Authors: Eliza Adriana Sheuer Nantes
    Abstract:

    O objetivo deste trabalho é analisar o processo de intervenção pedagógica no ensino-aprendizagem de Língua Portuguesa, na série final do Ensino Fundamental, mediada pelo trabalho colaborativo, integrando oralidade, leitura e produção/refacção textuais, com a intenção de contribuir com o processo de ensino-aprendizagem em língua materna, via Plano de Trabalho Docente/PTD (GASPARIN, 2007). Enquanto objetivo específico, vamos analisar o processo de didatização, por meio de um trabalho colaborativo, com o texto-enunciado causo escrito, no Ensino Fundamental, com o apoio do PTD, visando à melhoria do ensino-aprendizagem das atividades de leitura, de produção textual e de análise linguística. Defendemos que o gênero discursivo da esfera literária, o causo, pode ser inserido na escola, conforme indicam os PCN (BRASIL, 1998), principalmente por tratar-se de um gênero com enunciados concretos que expressam a crença do povo, manifestando, inclusive, em suas narrativas, um dos maiores patrimônios da humanidade: sua história (CÂNDIDO, 1981). A presente pesquisa inscreve-se na área da Linguística Aplicada, de caráter qualitativo-interpretativo e de cunho etnográfico, porque surge da preocupação com o uso da linguagem em esferas sociais distintas, volta-se para a interpretação dos fatos considerados no processo de trabalho colaborativo, foco desta tese. Além dos pressupostos teóricos, oriundos de Bakhtin (2008; 2010) e Bakhtin e Voloshínov (2010), ancoramo-nos, para encaminhamento didático, nos estudos de Gasparin (2007), cuja proposta de trabalho, intitulada Plano de Trabalho Docente, fundamenta-se na Pedagogia Histórico-Crítica, a partir das ideias de Saviani (2008) e da teoria de Vygotsky (1999). Desse modo, almejamos criar e experimentar, em situações de sala de aula, uma didática sugerida pelas Diretrizes Curriculares de Língua Portuguesa do Estado do Paraná - DCE (PARANÁ, 2008), assumindo, enquanto objeto de estudo, os enunciados concretos do gênero discursivo proposto, salientando o processo de análise linguística contextualizada às práticas de leitura e de produção/refacção textual. O resultado da pesquisa apontou para a proficuidade do trabalho colaborativo na realização de um trabalho interligado entre leitura, produção textual e análise linguística para possibilitar ao aluno a apropriação de enunciados concretos do gênero causo escrito, de modo significativo, dinâmico e criativo, visto entendermos, ainda, que a opção pelos textos-enunciado desse gênero, como conteúdo de ensino, propiciou um tratamento mais próximo à realidade discente, na produção de sentidos contextualizados.The objective of this study is to analyze the process of pedagogical intervention in the teaching and learning of Portuguese, in the final grade of Elementary Education, mediated by collaborative work, integrating orality, reading and textual production/rebuilding, with the intention of contributing to the process of teaching and learning in mother tongue, through Teaching Work Plan (GASPARIN, 2007). As specific purpose, we will analyze the process of didactization through a collaborative work, with the text-enunciate written case, in Elementary Education, with the support of PTD, aiming the improvement of the teaching and learning of reading, textual production and linguistic analysis activities. We argue that the discursive genre of literary sphere, the case, can be inserted in school, as indicated by the PCN (BRASIL, 1998), mainly because it is a genre with concrete enunciates that express the belief of the people, manifesting in their narratives, also, one of the greatest heritages of humanity: its history (CÂNDIDO, 1981). This research falls in the area of Applied Linguistics, with a qualitative-interpretative and ethnographic character, once it arises from the concern about the use of language in different social spheres, turning its attention to the interpretation of the facts considered in the collaborative work process, focus of this thesis. Beyond the theoretical assumptions derived from Bakhtin (2008, 2010) and Bakhtin and Voloshínov (2010), for a didactic routing, we are supported by Gasparins (2007) studies, whose work proposal, entitled Teaching Work Plan, is rooted in Historical-Critical Pedagogy, from the ideas of Saviani (2008) and the Vygotskys Theory (1999). Thus, we aim to create and experience, in classroom situations, one didactic suggested by the Portuguese Curriculum Guidelines of the State of Paraná (PARANÁ, 2008), assuming, as an object of study, the concrete enunciates of the proposed discoursive genre, emphasizing the process of linguistic analysis contextualized to the practices of reading and textual production/rebuilding. The research results pointed to the usefulness of collaborative work in the realization of an interconnected work of reading, textual production and linguistic analysis to enable the student to the appropriation of concrete enunciates of the genre written case, in a significant, dynamic and creative way, once we consider that the option for the text-enunciates of that genre, as a learning content, provided a treatment closer to the student reality, in the production of contextualized meanings

Ila Leão Ayres Koshino - One of the best experts on this subject based on the ideXlab platform.

  • Vigotski : desenvolvimento do adolescente sob a perspectiva do materialismo histórico e dialético
    Universidade Estadual de Londrina. Centro de Educação Comunicação e Artes. Programa de Pós-Graduação em Educação., 2011
    Co-Authors: Ila Leão Ayres Koshino
    Abstract:

    Ao considerar a importância da obra de Vigotski para os campos disciplinares da psicologia e da educação, tivemos, neste trabalho, o objetivo de realizar uma sistematização das ideias de Vigotski sobre o desenvolvimento do adolescente. Assim, trabalhando com o livro Pedologia do adolescente e com outros textos relacionados, organizamos suas contribuições didaticamente, ressaltando o seu pensar dialético e histórico sobre o processo de desenvolvimento e identificando as linhas de desenvolvimento por ele descritas, que caracterizam a adolescência em sua totalidade. Neste sentido, para Vigotski, a adolescência se constitui a partir de um processo dialético que se organiza em torno de uma unidade psíquica, física, mental, biológica e cultural, unidade essa que foi descrita a partir da relação entre quatro linhas de desenvolvimento, a saber: 1) linha do desenvolvimento dos interesses, 2) do pensamento e da formação de conceitos, 3) das funções psíquicas superiores, 4) da imaginação e criatividade. O adolescente, neste processo, é considerado como um sujeito social e histórico. Ele avança no seu desenvolvimento à medida que se inscreve no seu contexto, e ao estabelecer relações com o meio e consigo mesmo, vivência sua trajetória de transição, marcada de profundas mudanças internas e externas, que configuram um sistema mais amplo de desenvolvimento. Assim, pudemos destacar que a ideia de sistema de Vigotski sobre os fenômenos psicológicos da formação do indivíduo é bastante complexa, pois retrata várias dimensões deste processo, consolidando um avanço em suas investigações, que reafirmam suas ideias a partir de uma perspectiva holística. Tal organização nos permitiu, também, um momento ímpar, o exercício próprio de apropriação da teoria de Vigotski, que se desdobra em aprender com a dialética o movimento de girar em torno do que já foi dito para consolidar interpretações de um conhecimento que nos afeta enquanto pesquisadores.While considering the importance of Vygotsky´s work, created to the psychology disciplinary fields and education, we aimed to realize a systematization of Vygotskys ideas about the adolescent development. Working with the book Pedology of the adolescent and other related texts, we organize his contributions didactically, emphasizing his historical and dialectical thinking about the development process and identifying the development lines described by him, whose characterize adolescence as a whole. In this sense, for Vygotsky, adolescence is constituted from a dialectical process which is organized around a psychic unity, physical, psychological, biological and cultural. That unity was described as a relation between four development lines, named: 1) development interests, 2) thinking and concept formation, 3) the higher mental functions, 4) imagination and creativity. In this process, the adolescent is regarded as a social and historical subject. His development advances while he fits into his context and while establishing relations with the environment and himself, experiencing his path of transition, marked by deep internal and external changes, which establish a larger development system. Thus, we can emphasize that the idea of Vygotsky system about the psychological phenomena of the individual formation is very complex, since it portrays various aspects of this process, consolidating a breakthrough on his investigations, which reaffirm his ideas from a holistic perspective. This organization has also allowed us an odd moment, the proper exercise of Vygotskys Theory incorporation, which unfolds for learning by the dialectic the movement of turning around about what has already been said to strengthen interpretations of a knowledge that affects us as researchers